Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Leverantörer ifrågasätts efter allvarligt telefonfel på sjukhus

Publicerad: 20 juli 2009, 13:48

Leverantörer ifrågasätts efter allvarligt telefonfel på sjukhus

Foto: Foto: Photos.com

Telefonväxeln vid Sjukhuset i Simrishamn var utslagen under hela helgen. Nu väcks frågor om vad som händer när vården anlitar för många tekniska leverantörer.


Vid niotiden i lördags morse upptäcktes att det inte gick att ringa till Caremas närsjukhus i skånska Simrishamn. Först vid halv åtta på kvällen i går, söndag, fungerade växeln igen. Det långa avbrottet drabbade även Caremas hembesöksverksamhet i Skåne.

Enligt Marlene Stigsdotter, Caremas närvårdschef i Simrishamn, fick tre personer ägna ett och halvt dygn åt att försöka nå alla inblandade leverantörer. Ett företag har byggt telefonväxeln, ett annat företag ansvarar för driften, ett tredje äger telefonlinjen in till sjukhuset och ett fjärde sköter driften av linjen.

När teknikerna väl kom till sjukhuset visade det sig att det räckte med att justera några sladdar för att växeln skulle börja fungera igen. Marlene Stigsdotter är kritisk och ifrågasätter om det är rimligt att så många olika företag ska dela på ansvaret för tekniken.

– Vi lever i ett väldigt sårbart land. Det är mycket teknik vi är beroende av. Om den fallerar när det är helg eller semestertider är det inte lätt att få någon att engagera sig i att reparera felet, säger hon till Sveriges Radio Kristianstad.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev