Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Lif tar grepp om reklamationer på nya apoteksmarknaden

Publicerad: 7 oktober 2009, 12:18

Läkemedelsföretagens branschorgan Lif har utvecklat en webblösning för att hantera reklamationer av läkemedel på den nya apoteksmarknaden.


När apoteksmonopolet upphör behövs en samordning av reklamationer av läkemedel. Det problemet hoppas Lif kunna lösa med en kostnadsfri webbsida som nu är under utveckling.

På den nya webbsidan, Reklameraläkemedel.se, kan alla apotek och handlare av läkemedel skicka reklamationer till det berörda läkemedelsföretaget genom att fylla i ett formulär som direkt skickas iväg med e-post.

- Att reklamationskedjan fungerar smidigt är ett måste. Det måste vara lätt för kunden att kunna göra sin reklamation och få råd för sin fortsatta behandling och det måste vara smidigt för apoteksaktörerna att komma i kontakt med tillverkarna. Men viktigast är att våra läkemedelsföretag snabbt kan få in rapporter om det blivit fel i tillverkningsprocessen för att snabbt och säkert följa upp felen och rätta till dem, berättar Matilda Holst, ansvarig för reklamationer och indragningar på LIF, i ett pressmeddelande.

Tjänsten ska vara tillgänglig även för läkemedelsföretag som inte är medlemmar i Lif.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev