Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Lloyds kan växa snabbare

Publicerad: 28 oktober 2013, 14:33

Att Lloyds Apotek byter ägare betyder sannolikt att kedjan växer snabbare – åtminstone i andra länder i Europa.


I torsdags meddelade koncernen Celesio, som bland annat äger apotekskedjan Lloyds Apotek i Sverige, att de tyska majoritetsägarna sålt sin andel av företaget till den amerikanska läkemedelsdistributören McKesson.

Kommer affären att innebära några förändringar för Lloyds Apotek i Sverige?

– Nej, det finns inga planer på förändringar. Men detta är inte en affär för omstrukturering utan för att växa, säger Rainer Berghausen som är presschef på Celesio till Dagens Apotek.

McKesson vill även köpa återstoden av aktierna i Celesio. Förutom grossistverksamheten säljer McKesson även IT-service till sjukvården. Rainer Berghausen ser förra veckans affär som ett led i globaliseringen av läkemedelsmarknaden.

– Tillverkarna är globala men deras affärspartners är alla lokala. McKesson är jättestora men de finns bara i USA och Kanada, säger han.

Affären blev nyligen klar och därmed är det enligt Rainer Berghausen för tidigt att uttala sig om vad sammanslagningen kommer att få för effekt på apoteksmarknaden i Sverige. Men de amerikanska ägarna vill att kedjan ska växa ännu snabbare än tidigare i Europa.

– Vi ville förstås att Lloyds Apotek skulle växa även utan en partner, men vi kunde inte åstadkomma det snabbare än planerat de kommande två-tre åren. Så det kan gå snabbare nu. Vad exakt det betyder för den svenska marknaden är för tidigt att gissa just nu, säger han.

Men om något så planeras en ökad expansion av Lloyds Apotek?

– Det är sannolikt att kedjan kommer att växa snabbare. Men affären blev nyss klar så det finns ingen detaljerad affärsplan, säger Rainer Berghausen.

Lloyds finns i sex europeiska länder och i Sverige har kedjan 77 apotek. I förra veckan öppnade kedjans andra så kallade flaggskeppsapotek i Sverige, vid St Eriksplan i Stockholm. Sedan tidigare finns det även ett i Malmö.

Flaggskeppsapoteken utmärks av att de fokuserar på två områden, hudvård och smärtbehandling, och sådana produkter är placerade i mitten av apoteken. Personalen har också fått särskild utbildning på dessa områden. Och så finns där en scanner som analyserar huden.

– Det ger möjlighet till oberoende råd om hudvård, säger Rainer Berghausen.

Hur snart de övriga Lloyds-apoteken i Sverige inreds på samma sätt är inte klart, eftersom det beror på hur konceptet tas emot av de svenska kunderna.

– Apoteken i Sverige är också nya och behöver inte renoveras, konstaterar Rainer Berghausen.

Till skillnad från Celesio driver inte McKesson några egna apotek, men har däremot franchiseverksamhet i USA. Tills vidare ska de båda bolagen drivas vidare var för sig, trots ägarbytet.

LINA ÖSTERBERG

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News