Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Många reagerar på nakenreklam

Publicerad: 9 Juni 2011, 13:29

Många reagerar på nakenreklam

Foto: Apotekaren Tomas. Foto: Ewa-Marie Rundqvist

Apotek Hjärtat har fått både beröm och frågor om den kampanj där apoteksanställda visar sig utan kläder.


I kedjans senaste marknadsföringskampanj är farmaceuter och apotekstekniker av båda könen nakna på bilder som gör reklam för hudvård. Bodil Eriksson, vice vd med ansvar för marknad, är nöjd med uppmärksamheten som kampanjen har väckt och ser ingenting provokativt i bilderna.

– Vi tycker inte att hud i sig är oroväckande eller stötande på något sätt. Många av våra leverantörer använder sig av modeller som visar mycket hud och det har aldrig upprört någon, så vi förstår inte hur det kan vara mer upprörande att våra medarbetare deltar i en kampanj på det här sättet, säger hon.

Bildvalet föregicks av en hel del diskussion om det korrekta i att fotografera nakna människor. Enligt Bodil Eriksson var det viktigt att bilderna skulle hålla en hög etisk nivå. Helkroppsbilderna, där underliv och kvinnobröst är dolda, är tänkta att symbolisera två saker.

– Den ena är att hudvård på Apotek Hjärtat inte är den traditionella ansiktsvården. Vi pratar skalp, fot och underliv, för huden är hela de två kvadratmeter som utgör kroppens största organ. Det andra handlar om kundmötet. Vi vill ha ett möte som präglas av den öppenhet och den nakenhet där man bara lyssnar till kundens behov och vill ge dem de rätta råden, säger Bodil Eriksson.

Apotek Hjärtats kundtjänst har fått ta emot en del synpunkter på reklamkampanjen. Många är enligt Bodil Eriksson positiva till att kampanjen visar människor som ser ut som folk gör mest, i stället för orealistiskt snygga fotomodeller.

Har ni fått några negativa reaktioner?

– Ja, det är ju en hel del som undrar varför vi gör det här. Men när vi har berättat att det här har skett i en öppen dialog och med ett fullständigt frivilligt deltagande, och att vi har månat om att det inte ska finnas några sexuella anspelningar i fotografierna – då håller de med och tycker inte att det här är så farligt, säger Bodil Eriksson.

På Dagens Apoteks sajt har diskussionen om kampanjen varit livlig. Reaktionerna är blandande, men flera är skeptiska. ”Hur seriösa framstår vi på apoteken när farmaceuter klär av sig i media?” undrar till exempel en läsare. Bodil Eriksson har en viss förståelse för dessa invändningar.

– Ja absolut, det är ju en reaktion som är ganska naturlig. Men då kan man väl konstatera att det här är ju inte utvikningsbilder. Det är bilder där man visar mycket hud, men jag tycker att det finns andra aspekter i bilderna, i utstrålning och blick, som verkligen signalerar seriositet, säger Bodil Eriksson.

Enligt henne har personalen på Apotek Hjärtat varit inblandad i processen att ta fram reklamkampanjen, bland annat genom att de bjudits in till diskussion på företagets intranät. Tanken har varit att lyfta fram vad apoteken kan erbjuda sina kunder när det gäller hudvård.

Men apotekare och receptarier är väl experter på läkemedel snarare än hudvård?

– Som en del av den här satsningen har vi genomfört utbildningar i egen regi. Det finns en missuppfattning att huden endast har kosmetiska behov, men huden är kroppens största organ och det finns många läkemedel som behandlar huden och dess problem. Utöver detta hjälper apotek sina kunder med egenvård, och inom egenvården är hudvård ett stort avsnitt. Kanske behöver apotek sticka ut litegrann för att markera att det finns ett annat ställe att gå till än kosmetikbutiker för att få hjälp med sin hud, säger Bodil Eriksson.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev