Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

”Maxad solbränna” fällde Doktor.se

Publicerad: 26 November 2019, 13:45

Doktor.se får på tafsen av Reklamombudsmannens opinionsnämnd för att ha uppmuntrat följare på Instagram att ”maxa solbrännan” och söka hjälp för soleksem.


Ämnen i artikeln:

Doktor.se

Nätläkaren får bakläxa för att ha använt formuleringen ”med maxad solskyddsfaktor kan du maxa brännan, vi finns snabbt till hands i din mobil om ditt soleksem säger annorlunda” i ett rörligt reklaminlägg på Instagram.

Privatpersonen som anmält reklamen anser att ”maxad solbränna” inte är något som en vårdgivare bör uppmuntra till.

Reklamombudsmannens opinionsnämnd, RON, instämmer och skriver i fällningen att det är känt att en överdriven exponering av sol kan vara skadligt samt att effekten av solskydd är omstridd. RON anser vidare att reklamen bagatelliserar kopplingen mellan solbränna och hudcancer samt är ”utformad utan vederbörlig känsla för social och yrkesmässigt ansvar.” Detta strider, enligt RON, mot artikel 1 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.

Doktor.se å sin sida kallar det för olyckligt att anmälaren missförstått reklamen. I sitt yttrande till RON skriver bolaget att det velat upplysa folk om att den som drabbas av exempelvis svårt soleksem kan söka hjälp hos nätläkaren.

Om det är lämpligt eller inte att uppmana till vårdkonsumtion för soleksem är inget som tas upp i fällningen.

RON:s beslut kan inte överklagas.

Annika Carpman

Reporter

annika.carpman@dagensmedicin.se

Ämnen i artikeln:

Doktor.se

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev