Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Mentala målbilder kan skapa bättre läkare

Publicerad: 19 mars 2002, 08:38

Det går att träna mentalt för att bli en bra läkare. Det hävdar Lars-Erik Uneståhl, professor i psykologi. Man blir som man tänker. Det gäller helt enkelt att ta kontroll över den mentala processen.


Lars Erik Uneståhl har under många år arbetat med mental träning av idrottsmän och hjälpt dem att skapa "målbilder" av hur de vinner sina tävlingar. Men kunskapen om hur man systematiskt styr sitt tänkande, sina attityder och känslor är användbar också i andra situationer.    Att som läkare förbereda sig för svåra och stressiga situationer genom mental träning kan bli ett bra stöd i arbetet, menar Lars-Erik Uneståhl.  Vid AT-stämman visade han praktiskt hur man med stöd av målbilder kan utföra saker som man inte visste att man kunde. Inför ett fullsatt auditorium lyckades AT-läkaren Linda Granlund från Varberg, efter instruktioner från Lars-Erik Uneståhl, slå av en blyertspenna med enbart pekfingret.  Men mental träning inte är något man lär sig på en eftermiddag, betonade han.  - Det räcker inte med att man förstår hur man ska gå tillväga intellektuellt. Det krävs systematisk träning, annars sker ingen verklig förändring.  Viktigt att veta vad man vill  Lars-Erik Uneståhl pekade också på att det inte finns några studier som visar att de som går ut skolan med höga betyg lyckas bättre i livet.   - För att lyckas krävs kompetens som handlar om hur jag löser en livssituation, sade han.  För att bli bra i sitt yrke och få ett bra liv är det viktigt att först göra klart för sig vad man vill.  - Vill man exempelvis bli en bra doktor, måste man först göra klart för sig vad man menar med en bra doktor, sade Lars-Erik Uneståhl.  Nästa steg är att skapa tydliga bilder, både en självbild och en målbild, som kopplas till attityder och känslor.  - Kunskap och information leder inte automatiskt till förändring. Det är bara ett första steg. Individen måste själv hålla i processen för att det ska ske något.  Det här, menade Lars-Erik Uneståhl, är en   förklaring till att många informationskampanjer inte leder till förändring.

Långt arbete för att få ny självbild  Att skaffa sig ett "mentalt rum" genom att aktivt träna avslappning är en förutsättning  för att kunna göra en inprogrammering av en mål- eller självbild.   - Efter att man lärt sig avslappning måste man avsätta cirka 15 minuter per dag under fyra månader för att inprogrammeringen av den bild man vill uppnå ska lyckas, sade Lars-Erik Uneståhl.  Att det krävs så lång tid för programmeringen beror på att självbilden ska finnas där också när man inte aktivt tänker på den.  - Det är mycket vanligt att människor går genom livet med blockerande negativa  självbilder, konstaterade Lars-Erik Uneståhl.  Han menar att det finns klara bevis för att optimistiska människor har bättre hälsa, bättre åldrande och dessutom lever längre än pessimistiska människor.  Lars-Erik Uneståhl tycker också att en revision av "livsbudgeten" kan vara på sin plats varje år.  - Då är det dags att fråga sig hur många människor som fått ett bättre liv på grund av mig. En tydlig självbild med konkreta delmål gör det också möjligt att avläsa förändringar.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev