Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Mentometerknappar ger bättre invärtesmedicinare

Publicerad: 27 November 2008, 15:00

I Västra Götalandsregionen används mentometrar i undervisningen av ST-läkare och vidareutbildning av färdiga invärtesmedicinare. Tanken är att öka engagemanget och därmed inlärningen hos kursdeltagarna.


Föreläsningar med mentometerfrågor har använts i tre år i Västra Götalandsregionen.

För de färdigutbildade invärtesmedicinare finns kurser inom tolv subspecialiteter, där läkarna får vidareutbildning i de specialiteter där de inte själva är verksamma.

Tanken är att läkarna ska genomgå tre kurser per år, vilket innebär att de har uppdaterat sina kunskaper under en fyraårsperiod. Därefter börjar det om igen.

– Som det ser ut i dag är den gamla stammen av invärtesmedicinare som kunde allt på väg ut. Nu specialiseras alla inom ett område, som endokrinologi eller kardiologi. Men eftersom man också ska hantera alla andra subspecialiteter under jourtid behövs det en kontinuerlig uppdatering av kunskaperna, säger Helena Filipsson, specialistläkare vid endokrinologisektionen, Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg, som förevisade metoden på ett symposium på Riksstämman dag.

Helena Filipsson, som ansvarar för undervisningen inom området endokrinologi använder ofta patientfall där hon först uppdaterar eleverna om en viss diagnos och sedan ger eleverna basfakta för varje fall, som uppgifter om faktorer som kön, ålder, symtom, provsvar med mera. Därefter ställer hon frågor till kollegorna om hur de skulle agera i de olika fallen.

Det kan handla om hur läkarna skulle driva utredningarna vidare, sätta in eller avstå från olika behandlingar med mera.

Genom att hela tiden bygga på kunskaperna från tidigare patientfall och lägga till nya komplicerade faktorer ökar svårighetsgraden successivt.

Det gäller att hänga med i svängarna. Svaren på frågorna redovisas på en skärm och visar tydligt hur många som har förstått.

– Det är egentligen inget facit som presenteras, även om jag tror på det jag gör. Svaren skapar däremot ett underlag för diskussioner om vilka val man kan och bör göra i olika situationer, säger Helena Filipsson.

Utöver Västra Götalandsregionen är Landstinget i Uppsala län på väg att starta med mentometerundervisning av specialistläkare. Helena Filipsson har även besökt Landstinget i Jönköpings län för att berätta om metoden.

– Vi kommer gärna och berätta mer om detta för de som är intresserade. Det här är ett viktigt koncept som bör spridas vidare, säger Helena Filipsson.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev