Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Missade att ta med triangel i marknadsföring

Publicerad: 9 oktober 2014, 11:45

Företaget Eisai AB fälls av IGM för att ha utelämnat en svart triangel i annonser.


Förra året införde den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA en upp-och-nervänd svart triangel för att markera läkemedel som är under utökad övervakning av myndigheten. För dessa läkemedel uppmanas patienter och personal inom hälso- och sjukvården att särskilt rapportera alla misstänka biverkningar.

När läkemedelsföretaget Eisai har marknadsfört cancerläkemedlet Halaven (eribulin) har triangeln utelämnats i minimiinformationen.

IGM uppger att triangeln och åtföljande text ska finnas med i all marknadsföring av ett läkemedel under utökad övervakning.

Enligt företaget har man inte haft för avsikt att utesluta triangeln och all felaktig marknadsföring dras med omedelbar verkan tillbaka.

Felet anses vara mindre allvarligt och då företagets årsomsättning är mindre än 40 miljoner kronor fastställs IGM-avgiften till 20 000 kronor.

SAMUEL LAGERCRANTZ

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev