Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Mobilapp lärde studenter att känna igen stress

Publicerad: 12 December 2013, 09:10

Med Cass-metoden och en app i mobilen kan vårdstudenter lära sig att reflektera över sitt lärande och på så vis öka sin kunskap. Det visar en ny avhandling.


Cass-metoden är ett sätt att studera studenters upplevelser i olika situationer för att fånga in hur lärandet går till och hur kunskap och erfarenhet skapas. Verktyget är en mobilapp och ett frågebatteri.

Metoden har anpassats och för första gången testats vid utbildning inom hälso- och sjukvården.

Hanna Lachmann, sjuksköterska, som disputerar vid Karolinska institutet, Södersjukhuset, på fredag, har velat öka förståelsen och kunskapen om studenters upplevelse av så kallad interprofessionell utbildning på kliniska utbildningsavdelningar, kallade KUA-kurser. Under kurserna deltar blivande läkare, sjuksköterskor, arbetsterapeuter och sjukgymnaster i dagligt kliniskt arbete tillsammans för att lära sig av och om varandra och få erfarenhet av hur det kliniska arbetet kan gå till.

Genom att under två veckor, fem gånger per dag, låta studenterna svara på frågor via en mobilapp, fångades studenternas upplevelser, känslor och erfarenheter i nuet. Frågorna handlade exempelvis om vad studenterna gjorde precis där och då, ifall de kände sig utmanade, hade roligt, hur samarbetet med övriga teamet gick och om varför det kändes bra eller dåligt.

Kontrollgruppen som inte behövde svara på frågor, visade sig ha högre stressnivå vid kursens slut än studenterna som besvarade frågorna.

– Vi hade trott att de som skulle svara på frågor skulle vara mer stressade, det skulle ske inom fem minuter sedan mobilen vibrerat. Men jag tror att de lärde sig känna igen situationer och att reflektera på ett annat sätt när det var saker som inte fungerade, och det kan ha haft positiv effekt, säger Hanna Lachmann.

Studenterna lärde sig i vilka situationer de var stressade, när ny kunskap skapades och hur viktigt det var med kommunikation med övriga i teamet.

– Olika professioner har olika kulturer och det kan vara svårt att samarbeta och mötas men i dag med all högspecialiserad vård är det viktigt att det rullar på.

Metoden har betydelse på två sätt, både för själva inlärningen och för att ta reda på hur inlärningen går till och vad man lär sig, enligt Hanna Lachmann, som anser att Cass mycket väl skulle kunna användas även vid fortbildning.

SUSANNA PAGELS

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev