Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Mycket att åtgärda på Sahlgrenskas akuter

Publicerad: 9 oktober 2008, 11:48

Högskolan Chalmers har hjälpt Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg att studera verksamheten på sjukhusets akutmottagningar. Mycket går att förbättra.


Forskare från Chalmers har följt patientgenomströmningen på Sahlgrenska universitetssjukhuets fyra akutmottagningar och har nu presenterat en rapport om hur tillgängligheten ska kunna förbättras.

En lång rad brister i verksamheten radas upp. Bland annat pekar rapportförfattarna på felaktiga schemaläggningar, att läkare måste möta patienten betydligt tidigare än i dag och att journalerna för ambulansen och akuten inte är i samma system.

Mycket som bidrar till problemen på akutmottagningarna har, enligt rapporten, med gamla arbetsstrukturer att göra, revirtänkande och en ovilja till förändring på många håll.

Att väntetiderna på akutmottagningarna är betydligt längre än vad de behöver vara är dock också i mångt och mycket sådant som akutmottagningarna själva inte rår över. Som exempel ges att röntgen och laboratorier har sina egna rutiner och det ofta tar många timmar innan röntgenbilder och provsvar kommer tillbaka till akuterna.

Sahlgrenska universitetssjukhuset har nu tillsatt en projektledare som i samarbete med verksamhetscheferna ska ta fram förslag på förändringar och förbättringar av verksamheten med utgångspunkt i Chalmersrapporten.

– Vi är stolta över att ha det här unika samarbetet med Chalmers. Därför kan det kännas tråkigt att det som uppmärksammas endast är de problem som lyfts fram i rapporten. Jag är övertygad om att de brister som framkommer delas med akutmottagningar överallt i landet, säger Ann-Christine Andersson, Sahlgrenska universitetssjukhusets presschef.

Ladda upp och läs rapporten:

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev