Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Nobben för diabetiker som vill köra buss

Publicerad: 21 Februari 2007, 10:00

Buss- och lastbilschaufförer med epilepsi eller diabetes typ 1 kan i framtiden få svårt att få körkort. Vägverket föreslår skärpta krav, och fler drogtester för den som fått tillbaka körkortet efter rattfylla.


Vägverkets förslag om nya medicinska krav för körkort, som nyligen gått ut på remiss, innebär skärpta krav på flera områden.

Personer med diabetes typ 1 ska enligt förslaget inte få körkort med behörighet att köra tung lastbil eller buss. I dag tillåts det ibland med vissa begränsningar.

Personer med välbehandlad diabetes typ 2 ska dock kunna få sådana körkort, även om de använder insulin.

– Redan i dag får de personerna dispens, men med det här förslaget slipper de vara utan körkortet i de tre fyra månader som det kan ta att behandla ärendet sedan körkortet först återkallats på länsstyrelsen, säger Lars Englund, chefläkare vid Vägverket.

Högre krav för tyngre fordon
För epileptiker sänks kraven för motorcykelkörkort och den som vill köra vanlig bil. Den tidigare huvudregeln om att personen ska ha varit fri från anfall i två år försvinner – det räcker med ett år.

Men för tyngre fordon – tung lastbil och buss – skärps kraven. Om förslaget går igenom krävs tio års anfallsfrihet mot dagens fem.

– Det är ingen yrkesbana som passar en epileptiker. I andra europeiska länder får de personerna aldrig körkort för tung trafik, säger Lars Englund.

Bedömningar av hur ofta sjukdomar orsakar trafikolyckor varierar mellan 1 och 25 procent, och beror bland annat på om alkohol ingår i beräkningen.

För den som fällts för grovt rattfylleri föreslås ett antal nya regler för att snabbare upptäcka missbruk.

Det ska krävas fler prover och längre observationstid för att få tillbaka körkortet. Uppföljningen med läkarintyg när personen har fått sitt körkort ska bestå av sammanlagt minst åtta prover.

– Det blir dyrare att få tillbaka körkortet, men samtidigt tryggare för samhället att veta att personen inte missbrukar, säger Lars Englund.

De nya reglerna tas i bruk tidigast i september, men kommer inte att skickas ut till samtliga läkare som skedde 1996 – det blev för dyrt. I stället litar Vägverket till Läkartidningen, pressmeddelanden, sin hemsida och ett nyhetsblad om trafikmedicin.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev