Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Norska apotek kartlägger sig själva

Publicerad: 27 Maj 2016, 08:57

Apoteken hjälper varje dag till att lösa små och stora hälsoproblem utan att få uppmärksamhet, enligt norska Apotekforeningen.

Foto: Apotek Hjärtat

Mycket av arbetet som apoteken gör syns inte utåt. Det menar Apoteksföreningen i Norge som har dragit i gång en kartläggning av de farmaceutiska tjänster som görs i samband med recepthantering.


Farmaceuter hjälper varje dag tusentals kunder att lösa små och stora hälsoproblem. Men arbetet som de lägger på att kontakta läkare eller receptexpediering är okänt för många, enligt norska Apoteksföreningen.

För att ändra på detta samlade norrmännen in data från cirka 50 000 interventioner på 43 apotek under nästan en månads tid. Syftet är att både synliggöra och öka kunskapen om det mervärde som apoteken ger kunder och samhället.

Kartläggningen ska också hjälpa apoteken att utveckla sina tjänster samt fungera som underlag i diskussioner med myndigheter och politiker, skriver Apoteksföreningen på sin webbplats.

I Sverige har vårens diskussion mest handlat om hur mycket tid som läggs på rådgivning. En doktorsavhandling som kom april visade att svenska farmaceuter i snitt använder elva sekunder för att diskutera medicinska frågor under en receptexpediering som tar tre minuter.

Relaterat material

Få sekunder läggs på medicinsk rådgivning

Brist på rådgivning upprör apoteksfacket

Apoteket vill inte stå ensam för samhällsinformation

Annika Carpman

Reporter

annika.carpman@dagensmedicin.se

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev