Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Novartis får betala dyrt för vilseledande reklaminslag

Publicerad: 16 December 2009, 12:25

En reklamfilm för Nicotinell anses vara vilseledande. Nu får företaget som står bakom betala straffavgift igen.


Behöver du snabbt stilla rökbegäret. Prova nya Nicotinell Pepparmint. Frigör nikotin på bara några minuter . Så lyder en känd reklamfilm för ett nikotintuggummi från läkemedelsföretaget Novartis.

Men några minuter är ett för generellt begrepp i det här sammanhanget menar informationsgranskningsmannen, IGM, som verkar för att läkemedelsbranschens etiska regelverk efterlevs.

Korrekt är att mätbara nikotinnivåer först kan konstateras efter fem till sju minuter. Full effekt uppmäts inte förrän efter en halvtimme.

I sitt svaromål hävdar Novartis att tuggummit verkar snabbt i relation till andra nikotinavvänjningsprodukter, till exempel nikotinplåster. Dessutom anser företaget att det har följt tidigare utslag hos IGM.

Men fem till sju är inte det samma som några minuter och om det är snabbt kan också diskuteras, menar IGM som anser att reklamen är vilseledande. Eftersom det inte är första gången som reklamen fälls döms dessutom Novartis att betala en dubbel straffavgift, totalt 240 000 kronor.

Novartis har överklagat beslutet.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev