Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Ny medicin var gammal

Publicerad: 27 augusti 2010, 10:31

Den ”nya” värktabletten hade bara bytt namn. Nu fälls företaget och måste betala 120 000 kronor.


När Panodil Extend bytte namn till Alvedon 665 mg med modifierad frisättning, så presenterades läkemedlet i en annons som en ”ny” Alvedon.

Det gick inte hem hos Läkemedelsindustrins informationsgranskningsman, IGM. Namnbytet innebär inte att produkten ändrats på något annat sätt, poängterar IGM och fäller därför Glaxo Smith Kline Consumer Healthcare, GSK.

Ordet ”ny” får inte användas för att beskriva en produkt eller förpackning som varit allmänt tillgänglig i mer än ett år, enligt läkemedelsbranschens etiska regelverk.

I sitt svar på kritiken påpekar GSK bland annat att annonsen, som var införd i Dagens Medicin, riktar sig till hälso- och sjukvårdspersonal och inte till konsumenterna. Syftet var inte att vilseleda, utan att vägleda läkare för att värna om patientsäkerheten.

Men det saknar betydelse i sammanhanget vem reklamen riktar sig till, tycker IGM och skriver i sin bedömning av fallet att ”annonsen ger läsaren intryck av att det rör sig om en ny produkt på marknaden, vilket är felaktigt”.

IGM tycker att förseelsen är allvarlig och läkemedelsföretaget får därför betala en avgift på 120 000 kronor.

I våras beslöt Nämnden för bedömning av läkemedelsinformation, NBL, att företaget Novartis skulle betala samma summa. I en reklamfilm på tv marknadsförde Novartis hostmedicinen Theracough som ny, trots att den godkändes 1974 och bara hade bytt namn och förpackning.

Relaterat material

Dyrbar bluff om ”ny” medicin

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev