Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ny upplysning på plats

Publicerad: 4 Januari 2010, 10:46

Nu är den nya nationella läkemedelsupplysningen på plats i Läkemedelsverkets lokaler i Uppsala. Det blir tills vidare inte något av den gemensamma lösning med Sjukvårdsrådgivningen som verket föreslog tidigare.


I samband med omregleringen av apoteksmarknaden övertog Läkemedelsverket den 1 juli ansvaret för läkemedelsupplysningen till allmänheten.

Under hösten har dock personal från Apoteket AB hanterat verksamheten inom ramen för en övergångslösning.

Men nu är den nya funktionen på plats på Läkemedelsverket.

Verket föreslog tidigare i år en lösning där Sjukvårdsrådgivningen och Läkemedelsverket skulle sköta funktionen gemensamt.

Men så blir det inte tills vidare, i stället sköter Läkemedelsverket upplysningen på egen hand.

– Vi har haft svårt att hitta en gemensam lösning som är effektiv, kostnadseffektiv och samtidigt bra för patienterna. Den som ringer Sjukvårdsrådgivningen möts ju av en sjuksköterska. Frågorna till läkemedelsupplysningen är ofta specifika läkemedelsfrågor, som kan vara svåra för Sjukvårdsrådgivningens personal att lösa, säger Gert Ragnarsson, direktör vid Läkemedelsverket.

Initialt kommer 13 personer, samtliga med farmaceutisk bakgrund, att arbeta med den nya läkemedelsupplysningen. Majoriteten är receptarier medan fyra fem har apotekarbakgrund, enligt Gert Ragnarsson. Samtliga har erfarenhet från Apoteket AB:s kundcentrum, som tidigare ombesörjt den nationella läkemedelsupplysningen.

– Dessutom finns en back up-funktion med tre fyra personer inom vår enhet för medicinsk information. Vi tror att den här personalstyrkan svarar mot det behov som funnits på senare tid. Men det är något vi kommer att utvärdera och eventuellt kan ompröva, säger Gert Ragnarsson.

Målet är, enligt honom, att uppnå en maximal väntetid på tre minuter för dem som ringer.

– Det är i paritet med vad Giftinformationscentralen har uppnått.

Läkemedelsupplysningen håller öppet vardagar klockan 8–17.

Vad ska man göra om man behöver svar på en brådskande läkemedelsfråga en lördag?

– Man kan då försöka ringa till ett jourapotek. Dessa kan komma att bli fler på den nya marknaden. Öppettiderna för läkemedelsupplysningen är något som vi kan komma att utvärdera och eventuellt ompröva.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev