Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Ökad marknadsföring av mediciner till friska

Publicerad: 17 maj 2004, 14:47

Läkemedelsindustrins marknadsföring bidrar starkt till den ökande läkemedelsförsäljningen, enligt en ny rapport från NEPI, nätverket för läkemedelsepidemiologi. Den ökande satsningen på marknadsföring av förebyggande läkemedel har varit framgångsrik, för industrin.


Många av dessa medel har höga priser och ges under många år. Samtidigt som marknadsföringen av förebyggande läkemedel har annonseringen för botande mediciner nästan upphört.  Enligt studieförfattarna, Arne Melander och Lars Nilsson, är utvecklingen olycklig, eftersom läkemedelsbehandling av i övrigt friska människor med förhöjd sjukdomsrisk är både medicinskt och samhällsekonomiskt ineffektiv.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev