Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ordet ”hjärtstopp” ledde till snabbare hjälp och tidig HLR

Publicerad: 18 December 2009, 14:47

Ordet ”hjärtstopp” ledde till snabbare hjälp och tidig HLR

När SOS Alarm fick in samtal från personer som uttryckligen larmade om hjärtstopp fick patienten hjälp snabbare än om bara symtomen beskrevs, enligt en ny studie.


En undersökning som gjorts vid Sahlgrenska akademin i Göteborg visar att patienter med hjärtstillestånd snabbare och oftare fick hjärt-lungräddning om larmet inkom som hjärtstopp, i stället för beskrivning av symtom som "medvetslöshet" eller "andas inte". Antingen från personen som larmade, eller genom att larmpersonalen misstänkte hjärtstillestånd och snabbt rapporterade det vidare till de som arbetar i ambulansen.

– Vi såg att det gick bättre för de patienter som larmades till oss med diagnosen hjärtstopp. De fick hjärt-lungräddning snabbare. Man vet sedan tidigare att chansen för överlevnad ökar två till tre gånger om patienten fått hjärt-lungräddning i ett tidigt skede, säger Krister Axelsson, doktorand vid Sahlgrenska akademin och narkossjuksköterska på OLA-ambulansen i Göteborg, en av dem som står bakom studien.

Han berättar att SOS Alarm sedan 1998 arbetar utifrån svenskt medicinskt index, ett symtombaserat system som inte tar fram några diagnoser. Innan dess var det vanligare att larmpersonalen själva tolkade symtomen när de larmade vidare till ambulansen.

– När vi gjorde den här undersökningen mellan 2003 och 2005 var det fortfarande några som ibland rapporterade in diagnosen hjärtstopp, men det försvinner allt mer, berättar Krister Axelsson.

Han understryker också vikten av så kallad ”bystander-HLR”, det vill säga att en lekman ger hjärt-lungräddning på plats. Krister Axelsson menar att behandlingen dels innebär att patienten får hjälp i ett tidigt skede, men också att lekmannen har kunskaper som gör det lättare för både SOS- och ambulanspersonal att förstå att det handlar om ett hjärtstopp.

– Jag tror att man borde se över indexsystemet. Det är kompetenta sjuksköterskor som tar emot larmen och de borde få bättre stöd att ställa diagnos när larmet inkommer. Om det rör sig om ett hjärtstopp kan de via telefon instruera om hjärt-lungräddning i väntan på ambulans.

Undersökningen omfattade 250 patienter med hjärtstillestånd, men bara i vart femte fall rapporterades diagnosen. Resultaten har publicerats i European Journal of Emergency Medicine.

Läs abstract:

European Journal of Emergency Medicine, publicerad online 14 december 2009

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev