Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ordet kraftfull dissades av IGM

Publicerad: 9 Maj 2014, 13:32

Foto: Photos.com

Ordet kraftfull i läkemedelsreklam gillades inte av IGM, som anser att ordet gjorde informationen ovederhäftig eller vilseledande.


Läkemedlet Monoprost, ögondroppar för patienter med glaukom eller förhöjt tryck i ögat, marknadsfördes i ett utskick till ögonläkare. Formuleringen som skulle locka till läsning löd ”Monoprost. Kraftfull mot IOP – Varsam mot ögat”.

Enligt läkemedelsindustrins informationsgranskningsman, IGM, är uttrycket kraftfull synonymt med ord som effektiv, stark och potent. Ord som tidigare varit föremål för granskning.

Eftersom formuleringarna i marknadsföringen var ”tagna ur sitt sammanhang” och endast refererade till studier med själva substansen, latanoprost, och inte just det konserveringsmedelsfria Monoprost, drog IGM i bromsen.

Marknadsföringen signalerar, enligt IGM, att behandling med Monoprost skulle ha visat sig vara effektivare eller ge en mer kraftfull sänkning av IOP än andra ögondroppar med samma verksamma substans.

I samma marknadsföring hänvisades också till en randomiserad studie där Monoprost jämfördes med en liknande produkt med konserveringsmedel. Även hänvisningen till denna studie bidrog till intrycket att läkemedelsföretaget Thea Nordic AB försökte göra gällande att Monoprost skulle vara ”särdeles effektiv eller kraftfull”, utöver själva effekten av latanoprost.

Thea Nordic har bestridit anmärkningen. Företaget anser att ordet kraftfull är synonymt med begreppet effektiv och att det finns stöd i studier för att latanoprost är effektivt.

IGM har redan tidigare fällt marknadsföring av Monoprost, då med uttrycket ”effektiv och skonsam behandling”.

IGM anser att företaget handlat i strid med god branschsed.

CHARLOTTA KJELLBERG

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev