Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Överdriven reklam kostade läkemedelsbolag 120 000

Publicerad: 20 maj 2009, 12:15

Läkemedelsbolaget Novartis får betala 120 000 kronor för Voltarenreklamen med en man som hoppar studsmatta.


Enligt Läkemedelsindustrins informationsgranskningsman, IGM, strider två reklamfilmer för Voltaren T och Voltaren Gel mot läkemedelsbranschens etiska regelverk, rapporterar nyhetsbrevet Pharma Online.

Den ena filmen visar en man som först grimaserar av smärta när han ska hoppa studsmatta med sitt barn, men med hjälp av Voltaren strax därefter hoppar helt obehindrat.

Den andra visar en mamma som inte kan hjula tillsammans med sin dotter. Speakertexten säger: ”Låt inte smärtan hindra dig. Wipeout presenteras av Voltaren, för liv i rörelse.”

Enligt IGM handlar det om en kraftig överdrift av läkemedlets effekt.

Novartis skriver i sitt svar att filmerna är en schematisk illustration av vad Voltaren kan göra för den som har ont, det vill säga göra det möjligt att återgå till ett liv i rörelse. Företaget förklarar sig villigt att för tydlighetens skull lägga till texten ”Voltaren T börjar verka inom 30 minuter” respektive ”Voltaren Gel börjar verka efter en timme”.

Novartis har överklagat IGM:s beslut.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev