Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Övergångslösning kan beställas

Publicerad: 13 oktober 2009, 08:17

Nu är den så kallade IT-övergångslösningen färdig att beställa för nya apoteksaktörer. Leveranstiden är cirka åtta veckor.


Det meddelar nu Apoteket Omstrukturering AB, OAB, och Apotekens Service AB.

Övergångslösningen är en tillfällig lösning baserad på Apotekens terminalsystem, ATS, som har tagits fram med klusterköpare och nystartande aktörer som målgrupp.

Enligt tidigare uppgifter från OAB skulle lösningen finnas tillgänglig redan i mitten av september, men först nu går den alltså att beställa för nya aktörer som vill starta apotek från scratch.

Efter att beställning skett från Apoteket AB ska lösningen levereras ”inom cirka åtta veckor”.

Övergångslösningen kan enligt OAB framför allt vara aktuell för aktörer som planerar att starta flera apotek, eftersom kostnaden då kan fördelas på flera enheter.

Lösningen, som är godkänd av Apotekens Service AB, får bara användas till den sista juni 2011.

Priset på övergångslösningen, som väckt stor debatt här på sajten, är enligt OAB baserat på Apoteket AB:s kostnad för driften av systemet.

Förra veckan berättade Mikael Werner, chef för IT-relationer på Apoteket, att mer information om bakgrunden till priset inom kort kommer att skickas ut till aktörer som planerar att starta apotek på egen hand.

– Den informationen är inte färdig att kommuniceras ännu, men kommer att bli det inom kort, säger Elisabet Linge Bergman, presschef på Apoteket.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev