Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Överklaganden fördröjde upphandling i flera år

Publicerad: 27 Juni 2011, 12:17

Efter mer än två år av överklaganden och juridiska processer har tre landsting i södra Sverige till sist skrivit ett nytt avtal om inköp av hörapparater.


Det är Landstinget Kronoberg, Landstinget Blekinge och Region Halland som har genomfört en gemensam upphandling av hörapparater. Efter totalt 14 överklaganden från missnöjda företag har den snåriga processen fått göras om från början tre gånger, skriver Smålandsposten.

Eva Sveman, förbundsjurist vid Sveriges Kommuner och Landsting, kallar upphandlingsprocessen ”absurd” och vill se avgifter eller andra åtgärder som kan få ned antalet överklaganden.

– Det är en sak att upphandlingar av konsulttjänster kanske drar ut på tiden, men här handlar det om hörapparater som landstinget är skyldigt att tillhandahålla till människor som är beroende. Då får det inte se ut så här, säger hon till Smålandsposten.

Efter alla turer slutade upphandlingen bra för Kronoberg, Blekinge och Halland. Tillsammans kunde de halvera sina kostnader för hörapparater, från 16 till 8 miljoner kronor per år.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev