Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Passion och smulor driver entreprenören

Publicerad: 3 mars 2017, 13:47

Efter läkarutbildningen tog intresset för pedagogik och lärande över. Nu utvecklar Elias Berge ett digitalt studiestöd för läkarstudenter.


Ämnen i artikeln:

Sahlgrenska akademin

Läkarutbildningen innehåller mycket pluggande. Det är många termer och begrepp, sammanhang och medicinska kunskaper som ska fastna i minnet. Att bara sitta med näsan i tjocka böcker och banka in kunskapen inför tentorna är inte alltid det smartaste sättet.

Elias Berge, som nyligen avslutat sin läkarutbildning i Göteborg, är tillsammans med Hampus Ivert – som fortfarande går på läkarprogrammet – materialansvarig för innehållet i en läroplattform som riktar sig till läkarstudenter.

I den kan studerande, utifrån tentor och AT-prov, plugga medicin enligt metoden spaced repetition.

– Det är en beprövad metod som bygger på att vi kan öka långtids­inlärningen genom att dela upp repetitionstillfällena utefter uträknade intervaller, berättar Elias Berge.

Idén till sajten föddes under en engagerande föreläsning om evidensbaserat lärande på läkarprogrammet. Den fick läkarstudenterna att intressera sig för pedagogik och de började bygga upp en special­anpassad plattform som kan ge läkar­studenter medicinsk information och instuderingsfrågor samt en sammanställning över resultaten, som visar vilka avsnitt som behöver repeteras mer.

Plattformen har fått namnet Hypocampus efter den del av hjärnan – hippocampus – som spelar en stor roll för minnet.

Till sin hjälp har Elias Berge och Hampus Ivert några kompisar som hjälpt till med mjukvara och programmering. Tillsammans har de bildat ett bolag för utveckling av tjänsten.

För att kunna fortsätta arbetet behöver de ta en månadsavgift av användarna​ men de som är med och bidrar till att göra tjänsten bättre kan få gratiskonto.
Hittills har ett par tusen studenter använt tjänsten, enligt Elias Berge som inte har några tankar på att ägna sig åt läkaryrket för tillfället. Intresset för lärande och utvecklingen av läroplattformen slukar all hans energi.

– Just nu gör jag nog mer nytta med att arbeta med detta än att gå som underläkare någonstans. Plattformen har blivit en passion. Det är inget vi blir rika på, så man lever på gamla brödbitar, skrattar Elias Berge.

Det studentdrivna projektet har fått hjälp från lärare på läkarutbildningen i Göteborg för att kvalitetssäkra innehållet och det har även fått ekonomiskt stöd från Sahlgrenska akademin i uppstarten.

Det har diskuterats om platt­formen skulle kunna bli ett nationellt stöd för läkarutbildningarna i landet.

– Men där kom lärosätena inte överens. Ska det bli någon framtid måste plattformen antingen utvecklas kommersiellt eller så får man hitta intresserade inom fakulteten som kan hjälpa till. Det ligger mycket ideellt arbete bakom.

Tyvärr kan vi från Sahlgrenska akademin inte ta på oss att driva läroplattformen, även om vi tycker att den är värdefull för studenterna, säger Agneta Ekman, ordförande i programrådet för läkar­utbild­ningen i Göteborg.

MIA WÄRNGÅRD

Ämnen i artikeln:

Sahlgrenska akademin

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News