Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Patient på Akademiska dog efter blodtransfusion

Publicerad: 4 Augusti 2017, 07:55

NY VERSION En patient har avlidit efter en blodtransfusion på Akademiska sjukhuset i Uppsala, och en annan fick en allergisk chock på samma avdelning.


Ämnen i artikeln:

Akademiska sjukhusetIvo

Sjukhuset anmäler nu händelserna till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, skriver Upsala Nya Tidning.

Händelserna skedde vid olika tidpunkter i vår. I det första fallet upptäcktes inga komplikationer vid transfusionen, men när patienten skulle lämna avdelningen drabbades denna av andnöd och avled i cirkulationssvikt.

Den andra patienten fick en allergisk chock och tillfriskande sedan.

I anmälningarna till Ivo framgår att sjukhuset bedömer att de två händelserna möjligen respetive sannolikt/troligt hade ett samband med de tidigare transfusionerna.

TT, DAGENS MEDICIN

Ämnen i artikeln:

Akademiska sjukhusetIvo

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev