Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Patientnämnd larmar om farlig vård

Publicerad: 29 mars 2012, 07:08

Patientnämnder har börjat larma Social­styrelsen om ”farliga” vårdenheter. Stockholm är tidigt ute med fem anmälningar.


Landets patientnämnder har ett utvidgat uppdrag: att upp­märk­samma Socialstyrelsen på misstänkta brister i patientsäkerheten hos förvaltningar och vårdföretag. Har de fått många eller principiellt viktiga klago­mål på en enhet ska de slå larm.

Hittills har Socialstyrelsen fått ett fåtal skriftliga rapporter. Patient­nämnden i Stockholm sticker ut med fem ärenden.

– Nu jobbar vi aktivt med patient­säker­heten. Vi har ett lagligt krav på oss att agera, säger Staffan Blom, förvaltningschef vid patient­nämnden i Stockholm.

Så fort den nya lagparagrafen kom, den 1 januari 2011, började Stockholm att utveckla ett system för att överföra information till Social­styrelsen. Nämnden ska snabbare komma tillrätta med vård­enheter som fått upprepade på­pekanden utan att det gett någon effekt.

– Efter en sammanvägd analys har vi informerat Socialstyrelsen om våra misstankar i fem fall. Ett handlar om sexuella trakasserier, ett annat om brister i remisshanteringen, säger Staffan Blom.

Gensvaret har varit bra – Social­styrelsen har satt igång med sin tillsyn. Ett larm från en patientnämnd har sannolikt en större tyngd än ett klagomål från en enskild patient.
Anmälningarna till Socialstyrelsen är offentliga handlingar, men de är inte publicerade som någon ”svart lista” på nämndens webbplats. Patienter och allmänhet kan ändå begära information om vilka enheter som är ifrågasatta. Leder det till att patienterna flyr skulle det kunna betyda ekonomiska problem för vårdenheterna.

– Det är inte vår sak, vi måste följa lagen. Det är viktigt med en trans­parens i det vi gör, säger Camilla Heise Löwgren, utredare vid patientnämnden i Stockholm.

Per-Anders Sunesson, chefen för tillsynen inom Socialstyrelsen, tror mycket på den nya rapporteringen.

– Vi har fått ytterligare en viktig informationskanal för vårt arbete. Vi har ingen som helst möjlighet att bevaka alla de 35 000 verksamheter vi har tillsynen över.
Men så långt Per-Anders Sunesson vet har patientnämnderna inte upptäckt några problemobjekt som varit okända för beställarna.

Håkan Tenelius, näringspolitisk chef hos Vårdföretagarna, välkomnar en ökad kvalitetskontroll inom vården.

– Men det förutsätter att patientnämnderna hör båda sidor och gör en objektiv bedömning i sina rapporter. Kan de avlasta Social­styrelsen är det mycket önskvärt, säger han.

2010 fick patientnämnderna i landet ta emot 26 000 anmälningar från enskilda patienter. Vanligast var klagomål på vård och behandling, därefter kommer missnöje med bemötande och kommunikation. Västmanland och Gävleborg fick flest anmälningar per invånare, följt av Dalarna. Patienterna i Jönköping och Östergötland gjorde minst antal anmälningar, enligt en utredning från Socialstyrelsen.

Fotnot: De misstankar om sexuellt ofredande som Staffan Blom nämner gäller Telefonplans husläkare.

VIVIANNE SPRENGEL

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev