Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Patientsamtal blir läkarchatt i deras e-tjänst

Publicerad: 12 november 2015, 09:00

Hos Min Doktor erbjuder läkare rådgivning och receptförskrivning via en chatt, i telefonen, surfplattan eller på datron.


Ämnen i artikeln:

Digital vård

Innan patienten får kontakt med någon läkare ska hen fylla i ett frågeformulär som är baserat på sökorsak. Patienten lägger också upp sin egen hälsoprofil med sjukdomar och allergier på sitt konto, som nås via inloggning med bank-ID.

– Det är ett ganska trevligt format. Jag tror att jag och de flesta av mina kollegor har varit lite försiktigt skeptiska i början. De flesta är lite traditionella och man undrar vad det här egentligen är, säger Anders Sjölund, specialist i internmedicin och akutsjukvård och läkare på Min doktor, till Dagens Medicin.

Konceptet att möta patienterna via internet växer. Dagens Medicin har tidigare rapporterat om Kry som tar emot patienter via en videolänk, men de är inte ensamma, även landsting med glesbygdskommuner har börjat titta på möjligheterna med läkarsamtal över nätet. Det som skiljer Min doktor från dessa är att kommunikationen främst sker via en chattfunktion med möjlighet till att starta telefon- eller videosamtal.

Läkarna som arbetar på Min doktor gör det på fritiden, utanför deras vanliga verksamhet. Anders Sjölund arbetar heltid på en akutmottagning och tar några uppdrag per vecka. Han väljer själv vilka uppdrag han vill ta och svarar sina patienter när han har möjlighet. All kommunikation mellan läkaren och patienten blir direkt en del av patientens journal, har kontakt tagits via video eller telefon måste däremot en daganteckning göras.

– Det är väldigt enkelt.  När man har lite tid över kan man välja att logga på den egna sidan och då fördelas uppdrag mellan kollegorna. Vi hamnar i ett virtuellt väntrum och man tar bara ärenden som man har möjlighet att jobba med, man kan säga nej också och då finns det andra kollegor som kan ta det ärendet, säger Anders Sjölund.

Det finns begränsningar i att läkaren inte kan klämma och känna på patienten. Det måste man ha respekt för menar Anders Sjölund.

– Om man känner att man måste undersöka patienten rent fysiskt då ska man inte hantera det i det här formatet. Där är vi ganska frikostiga med att remittera patienten till andra instanser, säger han.

Magnus Nylén är vd och en av grundarna till e-tjänsten Min Doktor. Han försäkrar att systemet är säkert och uppfyller de krav som Socialstyrelsen har.

– Systemet följer alla datalagrings- och säkerhetsbestämmelser. Vi har ingen kommunikation med patienten utanför systemet. Det är endast notiser, när det har hänt något nytt, som kommer via mejl eller sms, men de innehåller ingen patientinformation, säger han.

Företaget har tagit emot 10 000 patienter sedan de startade för ett och ett halvt år sedan. I dagsläget levererar tjänstens 25 läkare vård till patienter som är knutna till speciella sjukvårdsförsäkringsbolag. Men Magnus Nylén menar att de snart kommer att verka inom den vanliga sjukvården, det är bara en tidsfråga innan de arbetar mot landstingen. Han tror också att vanliga vårdcentraler kommer att följa efter, och ha detta koncept i sin verksamhet för att förbättra patientflöden.

– Vi är läkare alla vi som har grundat tjänsten och vi är framförallt intresserade av själva patientflödet. Grunden är att frigöra resurser både för läkare och patienter, men framför allt för vården, så att man kan jobba oberoende av varandra, säger Magnus Nylén.

Relaterat material

Besök, diagnos och recept över nätet

VICTORIA MAAHERRA

Ämnen i artikeln:

Digital vård

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev