Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Per Geber ska göra Apoteksgruppen snabbfotad

Publicerad: 10 Juni 2016, 12:51

Per Geber.

Foto: Niklas Alexandersson

Per Geber saknade apoteksvärlden. Men nu är han tillbaka. Dagens Apotek slog en signal till Apoteksgruppens nya försäljnings- och etableringschef.


Ämnen i artikeln:

Apoteksgruppen

– Det jag längtade tillbaka till var en drift- och säljorganisation, och att vara nära kunden. Det är otroligt många kundmöten. Det är superroligt, säger Per Geber när Dagens Apotek ringer honom första fredagen på jobbet.

Han tycker det är kul att vara tillbaka i apoteksbranschen som han tycker har ”kompetent och stolt personal”. Fram till sista maj arbetade han som säljdirektör på daglivarujätten Unilever. Dessförinnan var han dock i apoteksvärlden, som vd för Boots farmacevtföretagarna. På sitt cv har han även olika roller i bensinbolaget Shell, till exempel Sverigechef.

Nu ska ha vara med och bygga Apoteksgruppen i en bransch med hård konkurrens.

– Jag ser att vi behöver bli starkare som kedja och vässa standarden på våra apotek. Jag kommer att jobba mycket med att skapa förståelse för vart vi vill nå.

Det är en tuff marknad med starka kedjor, inte minst Apotek hjärtat, säger Per Geber. Hans Apoteksgruppen behöver vara en ”snabbfotad” organisation som kvickt anpassar sig efter vad kunderna behöver. Men det är inte så att företaget står inför stora förändringar just nu.

Hålla på att leta guld hela tiden gör man inte. Vi ska ta hand om personal och de apotek vi har.

– Det handlar inte om att skruva om en hel värld, utan finjustera. Jag ser en jättepotential att vrida upp drift och kundupplevelse. Jag ser att vi behöver göra vissa investeringar i personal och kompetens, säger han.

Förståelse för egenföretagares villkor. Det var en av de saker Apoteksgruppens vd Tony Johansson sa att Per Geber har och som är värdefullt för företaget, när Dagens Apotek intervjuade honom i maj.

– Jag tycker att jag är duktig på att få med mig individerna. Att få ihop viljor från individer med ett koncept, säger Per Geber som poängterar att respekt för de som driver apoteken är viktigt.

Han säger att han gillar franschicekonceptet,  en driftsform han har erfarenhet av både från Shell och Boots. Och mycket av arbetet den närmsta tiden kommer att vara fokuserat på det man har, snarare än att expandera.

– Det viktigaste för oss är att utveckla befintliga apotek. Hålla på att leta guld hela tiden gör man inte. Vi ska ta hand om personal och de apotek vi har.

Och så var det där med Boots där Per Geber var vd för Sverigesatsningen. Det gick inte som man hoppats och 2012 lämnade Boots landet. Men det gav nyttiga erfarenheter.

– Du måste ha ägare runtomkring som vill satsa långsiktigt. Från Boots sida var det en övertro att det skulle gå snabbare och enklare, berättar Per Geber, som dock inte ångrar att han tog vd-jobbet.

Men nu är det Apoteksgruppen som gäller. Och trots att han inte hade behövt kliva på sin tjänst förrän i slutet av sommaren, ville han börja så snart som möjligt.

– Jag ville starta omgående, inte i augusti. Ofta kommer kloka idéer under semestern när man kan reflektera över saker och ting.

JESPER CEDERBERG

Ämnen i artikeln:

Apoteksgruppen

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev