Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Personliga kontakter är den bästa reklamen

Publicerad: 10 oktober 2007, 07:58

Strandbyggen, konstutställningar, öppet hus och slogans. Vårdföretagare har många sätt att marknadsföra sin verksamhet på. Men viktigast är nog ändå mun-mot-mun-metoden.


Enligt vårdvalsmodellen för primärvård som flera landsting har infört eller är på väg att införa får den vårdcentral som lockar flest patienter också mest pengar.

Men tvärtom mot vad man skulle kunna tro har detta hittills inte inneburit någon explosion av marknadsföringsåtgärder mot patienterna. Det är åtminstone erfarenheten i Landstinget Halland, som var först i landet med den nya modellen för vårdval.

– Vi har inte sett någon kraftig ”boom” när det gäller annonser. Fokus har legat på informationsbroschyrer till befolkningen, information på webbsidor och aktiviteter som till exempel öppet hus, säger Yvonne Hammarberg, som ingår i kommunikationsteamet för närsjukvården i Landstinget Halland.

Anledningen till den relativa återhållsamheten står nog att finna i vårdvalets utformning. Alla invånare har fått ett brev med information om alla auktoriserade vårdcentraler samt ett förslag till val, i första hand den vårdcentral man uppsökt flest gånger de senaste tre åren. Invånaren har endast behövt göra ett aktivt val om han eller hon önskat byta till en annan vårdcentral.

Men det finns platser inom länet där det rört på sig ordentligt. I Falkenberg, där den nya aktören

Familjeläkarna etablerat sig, bytte hela 21 procent av invånarna vårdcentral. Mats Perkmar, verksamhetschef för Familjeläkarna, framhåller att framgången till stor del beror på att läkarna jobbat i området tidigare, då i Praktikertjänsts regi, och fått med sig många patienter till den nya verksamheten. Men Familje­läkarna har även jobbat aktivt med marknadsföring.

– Vi har annonserat i Hallands Nyheter för att presentera oss. Det har varit saklig information om var vi finns, vilka vi är och när vi har öppet. När vi gjorde en nyrekrytering i februari och fick vår fjärde läkare annonserade vi för att tala om det också, säger Mats Perkmar.

Det mest spektakulära som Familje­­­l­äkarna gjort är att öppna en filial mitt på stranden. Ett sjabbigt hus som stått oanvänt har renoverats och blivit ombyggt till vårdcentral.

– Vi tänkte att det skulle vara något unikt att ha en vårdcentral på stranden. Dessutom ligger den i ett område som tidigare saknat vårdcentral, så det är helt i linje med politikernas önskemål. Vi annonserade själva inför öppnandet och fick också uppmärksamhet i de lokala massmedierna. Senare, när vi hade öppet hus, kom det över 1 300 personer, säger Mats Perkmar.

Under sommaren har vårdcentralen lanserat ”Strandakuten” med helgöppet och ”drop-in”. Vårdcentralen har också fått uppmärksamhet genom att arrangera en utställning i väntrummet med målningar av konstnären Mats Bengtsson.

I Halland får de landstingsdrivna vårdcentralerna stöd av närsjukvårdens kommunikationsteam. Bland annat kan de få hjälp med marknadsplaner och profilering. Familjeläkarna och andra privata aktörer får sköta sånt själva. Den slogan som finns på Familjeläkarnas webbsida är tillverkad helt utan konsulthjälp.

– Sveriges vackraste vårdcentral, det var något jag hasplade ur mig när jag talade med landstingets tidning Ginsten, säger Mats Perkmar.

Att det går att expandera nästan helt utan traditionell marknadsföring är vårdkoncernen Avesina ett lysande exempel på. För sju år sedan startade barnmorskan och vd:n Shori Zand en barnmorske­mottagning i en lägenhet i ett vanligt hyreshus i Linköping. Idag driver hon förutom mödrahälsovård i Linköping även två gynekologmottagningar, en i Stockholm och en i Karlskrona, ett flyktingmedicinskt centrum i Stockholm och kommer vid årsskiftet att ta över vårdcentraler i Mölndal och Kållered söder om Göteborg. Avesina har i dag 50 anställda och omsätter cirka 37 miljoner kronor om året.

Några få gånger när en ny mottagning öppnat har Shori Zand satt in en annons. Men gratisreklam från trogna besökare ser hon som långt mer betydelsefullt.

– Den bästa marknadsföringen är nöjda patienter som tipsar sina kompisar och grannar. En annons ser man bara en gång. Mun-mot-mun-metoden fungerar hela tiden, säger Shori Zand.

Det bästa marknadsförings­tipset hon kan ge är att vara oerhört mån om att hålla en hög och jämn kvalitet.

– Det gäller att vara pålitlig och hålla vad man lovar, både mot patienter och beställare. Mun-mot-mun-metoden kan ju fungera negativt också. En enda missnöjd patient kan dra med sig tio andra. Därför har vi en rutin för hur vi ska agera om en patient uttrycker missnöje och kanske avbeställer ett besök. Vi ringer alltid upp. Sedan diskuteras fallet på arbetsplatsen eller med företagsledningen om det är allvarligt, säger Shori Zand.

Det allra viktigaste när man står inför att starta en ny verksamhet är enligt Shori Zand att tänka strategiskt när det gäller inriktning.

– Konkurrensen är hård och man måste tänka efter: Vad är min kompetens? Det är bättre att nischa sig än att försöka göra allting.

Dan Håfström

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev