Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Positiv attityd förvånar inte experterna

Publicerad: 16 november 2005, 08:43

Nu gäller det att ta patienternas krav på allvar, anser ett antal personer med god insyn i arbetet med att ge bättre information på internet. Säkerheten får dock inte glömmas bort.


- Jag ser Demoskops resultat som en bekräftelse på att Vårdguidens upplägg är rätt. Vi ger invånarna i Stockholms läns landsting möjlighet att kommunicera med sjukvården via internet på ett säkert sätt.

Det säger Maria Berglund, projektledare på Vårdguiden, i en kommentar till Demoskops undersökning.

Demoskops undersökning visar att drygt nio av tio svenskar kan tänka sig att sköta sin personliga vårdadministration via internet. I första hand vill man få information om sjukdomar och vart man ska vända sig, beställa tid hos husläkaren och förnya recept. Högprioriterat är också tidsbeställning hos sjukhusspecialist, information om läkemedel och de egna recepten, liksom uppgift om kötid till operation.

På samma sätt   - Många patienter är vana att använda internet i olika sammanhang, till exempel för att sköta sina bankärenden. Man vill kommunicera med sjukvården på samma smidiga sätt, säger Maria Berglund.

Vårdguiden är Stockholms läns landstings patientportal. En av tjänsterna som erbjuds är Mina vårdkontakter. Genom ett särskilt användarkonto kan patienten kommunicera med sin vårdcentral via internet. Man kan till exempel boka tid, av- och omboka tid, förnya recept, förnya hjälpmedel och lämna meddelande. Idag har 23?000 länsbor skaffat sig ett användarkonto.

Demoskops undersökning visar att intresset bland allmänheten är större för att sköta sin personliga vårdadministration över nätet - som att boka tider och förnya recept - än för att läsa sin  journal på internet. Detta tror Maria Berglund kan bero på att man är orolig för att informationen ska hamna i orätta händer om den överförs via nätet.

Säkerheten prioriterad  - Säkerhetsfrågorna är mycket viktiga. Inom Vårdguiden och Mina vårdkontakter har vi därför en säkerhetsnivå som motsvarar den som används av internetbanker, säger hon.

Fortfarande kan inga patienter i Stockholms läns landsting läsa sin journal via nätet. Men enligt Maria Berglund är det något som allt fler patienter nu börjar efterfråga. Många vill också få  provsvar  via internet.

- Vi gör regelbundet olika utvärderingar, och vi märker att det kommer fler sådana önskemål, säger hon.

I Landstinget i Uppsala län har däremot vissa patienter redan tillgång till sin husläkarjournal via internet. Förutom journalen kan patienterna också ta del av en sjukvårdsöversikt från sjukhusen. I systemet ingår även ett säkert meddelandesystem för kommunikation med husläkarmottagningen.

Inte överraskad  Projektledare Benny Eklund vid it-avdelningen på Landstinget i Uppsala län är inte överraskad över den positiva inställning till it i vården som framkommer av Demoskops undersökning.

- Nej, utifrån mina erfarenheter från Sustains, eller Vårdkonto som projektet heter idag, så vet jag att många patienter är intresserade av att få tillgång till journalen via internet, liksom att kunna kommunicera med sin vårdcentral över nätet, säger han.

Benny Eklunds fokus ligger på säkerhetsfrågorna. Patienterna måste kunna lita på att kommunikationsvägen över internet är säker, betonar han.

­ Det är också viktigt att man fokuserar på säkerheten nu när man inför sammanhållna journaler i landstingen. En patient, en journal innebär att känsliga patientuppgifter blir tillgängliga för fler personer i vården. Då måste man ha rutiner för att kontrollera att inga obehöriga tar del av informationen, säger han.

Det ena förutsätter det andra  Dataråd Katja Isberg Amnäs på Datainspektionen tycker att integriteten är en del av god och säker vård. Det ena förutsätter det andra.

- Informationen i journalen ska bara kunna läsas av behörig personal som har behov av informationen för att kunna utföra sina arbetsuppgifter. Annars finns det en risk att patienten låter bli att berätta vissa saker, som kanske är viktiga för att man ska få rätt behandling.

Att det finns en öppenhet bland allmänheten för ökad användning av it i vården, tycker Katja Isberg Amnäs är mycket positivt.

- Men uppgifterna i de elektroniska journalerna måste hanteras på ett helt säkert sätt. Om inte, finns det risk för att allmänhetens förtroende för sjuvården raseras, säger hon.

Barbro Falk-Wadman

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev