Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Privat mobil enda sättet att kontakta akutpersonalen

Publicerad: 21 Januari 2010, 09:32

En svårt sjuk kvinna tvingades ringa växeln för att få kontakt med personalen på akuten där hon befann sig. Nu kritiseras sjukhuset av Socialstyrelsen.


Kvinnan kom till akutmottagningen på Centralsjukhuset i Karlstad en februarikväll förra året. Hon placerades i ett rum och skulle läkarundersökas inom en timme. På grund av den hårda arbetsbelastningen fick hon vänta betydligt längre än så, skriver Värmlands Folkblad.

Kvinnan var allvarligt sjuk och hade haft flera hjärtinfarkter tidigare i livet. På akuten drabbades hon av våldsamma magsmärtor och försökte kalla på personalen genom att ropa, ringa med en ringklocka och kasta sina skor på dörren. Ingen hörde henne.

Till sist lyckades hon få kontakt genom att ringa till sjukhusets växel från sin egen mobiltelefon och bli kopplad till akutmottagningen.

Ansvariga på sjukhuset medger att det begicks flera fel när kvinnan blev liggande utan att undersökas eller kunna få kontakt med personalen. Nu har rutinerna setts över.

Socialstyrelsen kritiserar hanteringen men nöjer sig med de åtgärder som redan har vidtagits, skriver Värmlands Folkblad.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev