Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Produktblad i strid mot god sed

Publicerad: 10 Februari 2014, 12:56

Ett läkemedel mot rosacea marknadsfördes med påståenden utan täckning, enligt Informationsgranskningsmannen, IGM.


I ett produktblad från Galderma Nordic AB marknadsfördes Oracea med egenskaper som saknar förankring i produktresumén, enligt IGM. Bland annat påstods att Oracea ger en signifikant förbättring redan efter tre veckor. I produktresumén finns bara ett effektmått och det är att patienterna ska utvärderas efter sex veckor och om effekten uteblivit bör man överväga att avsluta behandling.

IGM klankar också ner på ett  kategoriskt och reservationslöst  påstående om  kontinuerlig reduktion av papler och pustler i minst 16 veckor . ( Papler är böldliknande utslag och pustler är varblåsor). IGM anser att påståendet felaktigt kan tolkas som att det gäller för alla patienter samt att det antyder att förbättringen kan fortsätta över tid, även efter 16 veckor.

IGM anser att anmärkningarna strider mot Läkemedelsbranschens etiska regelverk, LER. IGM-avgiften fastställs till 90 000 kronor.

CHARLOTTA KJELLBERG

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev