Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

”Psykiatrin måste jobba med sitt varumärke”

Publicerad: 15 mars 2013, 09:19

Sex av tio blivande psykiatrer tycker inte att deras specialitet fungerar bra. Men en varumärkesstrateg som talade på Svenska psykiatrikongressen tyckte att problemen ska bevaras internt.


Är psykiatrins framtid en varumärkesfråga? Det var namnet på ett symposium på Svenska psykiatrikongressen, Svenska psykiatriska föreningens årliga möte som pågått i tre dagar i Stockholm och avslutas i dag.

Och svaret på frågan verkade till stor del vara ja, enligt flera av deltagarna på symposiet.

– Jag tror att vi måste jobba med varumärket för att kunna rekrytera psykiatrer och annan vårdpersonal. Vi kommer inte att få pengar om vi inte visar att vi är i en vinnarbransch, sade psykiatern Lise-Lotte Risö Bergerlind, som tills i går var ordförande i Svenska psykiatriska föreningen.

När hon introducerade huvudtalaren, Alf Lernestam som är varumärkesstrateg på Sahlgrenska universitetssjukhuset, gav hon en förvarning:

– Han kommer att prata på ett språk vi inte är vana vid.

Alf Lernestam började med att ta av sig kavajen, kavla upp skjortärmarma och berätta att han skulle ta med publiken på ”en resa till varumärkesland”.

– ­ Nu jäklar ska vi jobba, har ni satt på er säkerhetsbältena? frågade han publiken och visade en gepard från Afrikas savann på storbildsskärmen.

Resan i varumärkesland bestod av många bilder på bland annat bergstoppar och andra symboler för utmaningar, men hans budskap var solklart: Alla organisationer har ett varumärke och psykiatrin måste arbeta mer aktivt för att utforma sitt ­– annars kommer något annan att göra det. Alf Lernestam och syftade på att till exempel media formar psykiatrins image om specialiteten inte gör det själv.

– Vad ska människor känna när de tänker på psykiatrin? Det måste ni bestämma er för, sade Alf Lernestam och påpekade att ett starkt varumärke är nödvändigt för att kunna ta plats – i budgetarna, på universiteten och i media.

Han fick medhåll från flera personer i publiken, där vissa bland annat ville att psykiatrins goda behandlingsresultat ska lyftas fram för att skapa en mer positiv bild.

Att psykiatrin har vissa problem som kan behöva diskuteras offentligt gav Alf Lernestam inte mycket för. Han förespråkade att psykiatrin ska hålla sina problem för sig själv och visa en stark profession utåt, även om han betonade att den bild som ges måste vara sann.

– Håll interna problem internt, var hans råd för att kunna rekrytera personal till psykiatrin,

För att stärka sin tes om att specialiteten behöver arbeta med sin självbild hänvisade Alf Lernestam till en enkät som SLUP, Sveriges läkare under utbildning i psykiatri, presenterade på kongressen tidigare samma dag. Enkäten som skickats ut till alla ST-läkare inom de psykiatriska disciplinerna, visade att de blivande psykiatrerna bitvis har en mörk syn på den egna specialiteten.

Av de ST-läkare som svarat på enkäten tyckte till exempel 6 av 10 att påståendet att ”den svenska psykiatrin i dag är välfungerade” stämmer i huvudsak inte, eller inte alls.

Dessutom svarade 40 procent att de upplevde att de andra specialiteterna inte har en positiv attityd till psykiatrin.

Jonas Eriksson, som är ST-läkare i barn- och ungdomspsykiatri och som presenterade enkäten, kände själv igen den beskrivningen.

– Jag kan uppleva ett ifrågasättande och en viss misstänksamhet kring mitt val. Kom du inte in på kirurg-ST, eller vad är felet? Men jag tror ändå att psykiatrin håller på att bli mindre av ”slask-ST”, sade Jonas Eriksson till Dagens Medicin efter symposiet.

HANNA ODELFORS

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev