Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

PwC: Sätt professionen i förarsätet

Publicerad: 24 September 2020, 06:00

Behåll digitala lösningar där de fungerar. Det är en av slutsatserna i rapporten från PwC.

Foto: Anna Svanberg/Bildbyrån

Backa inte tillbaka det som fungerar för både patienter och personal. Det är en av slutsatserna i en rapport om pandemin som drivkraft för förändring av vårdens styrning, som publiceras i dag.


Ämnen i artikeln:

IneraDigital vårdCoronakrisen

Rapporten Covid-19-krisen som drivkraft för förändring av hälso- och sjukvården bygger på intervjuer med 15 företrädare för svensk hälso- och sjukvård och kvalitativ data från bland annat Väntetider i vården och Inera.

Och en sak blev tydligt, det handlar om tillitsbaserad styrning, snarare än målstyrningsmodeller för att få till en förändring.

– Att lita på att medarbetarna vill göra ett bra jobb, i stället för att fundera på vem ska jag skicka fakturan till, Ge dem rätt förutsättningar och ge dem ett gemensamt mål och våga ta ett kliv tillbaka. säger Henrik Schildt, branschexpert inom hälso- och sjukvård på PwC som står bakom rapporten tillsammans med AbbVie, Tamro och Telia,

Pandemin tvingade fram snabba lösningar utan att ta omvägen via utredningar och processer, medan ersättningsmodeller kan leda fel och inte ta hänsyn till vad som är bäst för patienten. PwC menar att beslutsfattare måste våga lita på att de undersökningar som vården tar beslut om är nödvändiga, i stället för att granska internfakturering.

Av alla de kliv som nu har tagits under våren, vad ska behållas och inte backas tillbaka?
– Jag tror att man måste sätta den medicinska professionen i förarsätet. Mycket av våra styr- och internfakturering beror ju på att man tror att man behöver sätta en överrock på professionen. Så ta ett kliv tillbaka och lämna detaljstyrningen, säger Henrik Schildt.

Ökningen av digitala besök är ett annat område som lyfts i rapporten. På flera håll fanns systemen på plats, men smittspridningen tvingade både vård och patienter att börja använda dem i högre utsträckning.

– Så gå inte tillbaka till fysiska besök där det digitala är bra för vård och patient. Stanna inte upp nu utan bygg modellen utifrån det som fungerar, säger Jon Arwidson, branschansvarig för hälso- och sjukvård på PwC Sverige.

Sveriges Kommuner och Regioner har avböjt att kommentera rapporten.

Linda Berglund

Reporter

linda.berglund@dagensmedicin.se

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev