Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Räddaren i nöden:en Duracellkanin

Publicerad: 23 mars 2012, 08:10

Efter mediestormen insåg koncern­ledningen att den behövde en bra kommunikatör med vårdkompetens som vd för Carema Sjukvård. Valet föll på en före detta tidnings­direktör.


I en anonym kontorsbyggnad i ett lika anonymt kontorsområde i Solna huserar Carema­koncernens huvudkontor.

– Det är nära till tunnelbanan i alla fall, konstaterar Carema Sjukvårds nyblivna vd Lena Munkhammar när vi möter henne vid den väktarbemannade receptionen.

Vd-kontoret har inte kostats på med någon extra flärd. Lena Munkhammar har flyttat in i en av alla små likadana kontorskuber i den långa korridoren där företaget håller till.

Hon visar oss runt i huset och hejar på någon ibland. Men det kommer att ta ett tag innan hon hinner få koll på alla sina medarbetare. Vid kaffe­automaten träffar vi Fredrik Gren, koncernchef för Ambea, moderbolaget för Carema Sjukvård och Carema Care. Det var han som anställde Lena Munkhammar. Egentligen var det tänkt att jobbet skulle gå till Anders Berggren, som tidigare bland annat jobbat inom Vin och Sprit. Men efter medie­turbulensen kring Carema beslutade koncernledningen att Carema Sjukvård behövde ledas av någon med sjukvårdskompetens. Då föll valet på läkaren och tidigare sjukhusdirektören Lena Munkhammar.

Innan hon tackade ja hade hon långa samtal med Fredrik Gren, styrelsens ordförande och en representant för de riskkapitalbolag som äger koncernen.

– Jag tror att många tänker att ”ni satt väl bara och pratade pengar och hur jag skulle kunna bidra till vinsten”. Vi pratade ingenting om pengar. Utan vi pratade i ett antal timmar om kvalitet, hur jag kan bidra med min bakgrund som läkare, som sjukhusdirektör och med de erfarenheter jag har från media, säger Lena Munkhammar.

Att det har varit minst sagt stormigt kring Carema de senaste månaderna var inget som fick henne att tveka, snarare tvärtom. Lena Munkhammar var i fyra år vd för Gävletidningar som driver Gävles två dagstidningar Gefle Dagblad och Arbetar­bladet. Hennes grundinställning till journalister är positiv.
– Jag älskar media. Jag älskar det fria ordet. Jag älskar transparens. Mediernas betydelse och granskning i en fri demokrati är avgörande i många lägen.

Hon avstår från att recensera mediernas granskning av Carema. Men tycker att det är viktigt att ha en ödmjuk attityd inför de brister som avslöjats.

– Jag är inte insatt i några detaljer utan jag har följt det som alla andra, via tidningar och tv. Jag tycker att det är jättebra att man granskar. Det hjälper oss att bli bättre. Jag hade med mig den här bilden som alla har när jag träffade ägarna och min chef. De skyllde inte ifrån sig. De pratade oavbrutet om hur vi ska kunna lära oss någonting av det här och bli bättre. Det här är ju ett välfärdsföretag och det är oerhört viktigt att det granskas och ifrågasätts, säger Lena Munkhammar.

Hon betonar att mediestormen har handlat om den äldreomsorg som bedrivs av Carema Sjukvårds systerföretag Carema Care. Men hon är sam­tidigt medveten om att allmänheten knappast gör skillnad på de två Caremaföretagen och inser att det krävs hårt arbete för att återupprätta Caremas rykte.

– Det finns inga genvägar. Det finns bara en väg och det är kvalitet, tillgänglighet, empati och effektivitet. Man ska veta att kommer man till oss så ska den vård som ges vara ”top of the line”. Det ska inte finnas någonting bättre någon annanstans.

Efter avslöjandena om missförhållanden inom Carema Cares äldreomsorg har många ifrågasatt om riskkapitalbolag verkligen ska få bedriva vård och omsorg. Lena Munkhammar ser ingen konflikt mellan god vård och vinstmaximering.

– Det ser jag inte något problem alls med. Ytterst handlar det om att det är patienten som kommer att välja. Det är det som är vårdvalet. Det handlar om att ha tilltro till en kvalificerad patient som faktiskt kan välja. Om vi inte sköter oss så får vi inga uppdrag. Det är ju hur enkelt som helst.
Hon hoppas att regeringens satsning på att få landstingen att införa utökat vårdval i specialistvården lyckas. I så fall står Carema i startgroparna och är redo att satsa på att bygga ut sin specialistvård.

– Vi är jätteintresserade, det är en otrolig ut­maning. Carema Sjukvård är inte bara primärvård. En av mina uppgifter är att se om vi kan utvecklas mer inom de andra grenarna, inom psykiatri och inom specialistvård.

När Lena Munkhammar beskriver sig själv som ledare säger hon att hon inte är någon förvaltare. Om hon ska trivas som chef måste hon få ut­maningar och möjligheter att utveckla verksamheten. När andra har beskrivit henne som chef har hon bland annat kallats för ”en mix av Margaret Thatcher och Moder Teresa”.

– Den tycker jag är kul. Det ligger mycket i det. Margaret Thatcher var målmedveten, fokuserad och höll fast i med- och motgång. En tuff tant som visste vad hon ville. Med Moder Teresa menar man väl att jag är en väldigt engagerad och känslosam person. Jag har blivit kär i mina arbetsplatser och i mina arbetskamrater och det känns som att jag i alla fall är på väg att bli förälskad här. Jag blir lätt tårögd och djupt personligt engagerad i det jag gör.

Lena Munkhammar har också blivit kallad för en ”Duracellkanin”. Det smeknamnet har hon inte heller något emot. Alla som har mött henne förstår vad som menas. Lena Munkhammar är en intensiv person som fyller rummet. Det är svårt att få en syl i vädret utan att avbryta henne och det är svårt att inte ryckas med av hennes entusiasm.

– Duracellkaninen handlar om att man ger energi. Jag hoppas att jag är en person som ger mer energi än jag tar. Jag är nog väldigt intensiv och engagerad. Det tycker jag är en viktig del av ledarskapet, att man ska vara en energi­injektor.

Men hon medger att hennes energi kan göra att det går för snabbt ibland.

– Jag kan bli så engagerad att den här energi­kaninen får sådan fart att jag genar i kurvorna och glömmer att göra ett gediget bakgrundsarbete och få alla med mig.

Oavsett om hon har varit sjukhusdirektör, tidnings­chef eller högskoleprefekt så har Lena Munkhammar alltid fortsatt att träffa sina patienter. Även i rollen som vd för Carema Sjukvård hoppas hon kunna hoppa in som överläkare på neuro­logen i Gävle emellanåt.

– Mina patienter är jätteviktiga för mig. De känns som mina mentorer. Några av dem har jag haft i 20 år. De är kroniker och vi träffas regel­bundet.

Hon tycker att patientkontakten ökar hennes trovärdighet som vd i ett sjukvårdsföretag.

– Det är viktigt att ha fötterna i myllan och kunna förstå verkligheten. Att kunna kavla upp ärmarna och vara en del i sjukvården.

SAMUEL ÅSGÅRD

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev