Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Rätt att publicera namn på HSAN-fälld anser fyra av tio

Publicerad: 19 April 2002, 15:00

Fyra av tio svenskar tycker att det är rätt att i tidningen publicera namn på läkare som varnats av Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN. Det visar en Sifo-undersökning som Dagens Medicin låtit göra.


Sommaren 2001 publicerade Expressen namnen på 80 läkare som under år 2000 fällts av HSAN, se Dagens Medicin nr 34/01. Publiceringen väckte starka känslor hos läkarkåren. Men både Pressombudsmannen, PO, och Pressens opinionsnämnd, Pon, slog fast att det inte strider mot god publicistisk sed att publicera namn på läkare som erhållit en varning på grund av att de begått ett fel.  Akademiker mer tveksamma  Attityden bland svenska folket är betydligt mer splittrad. Det visar en färsk opinionsmätning som Sifo gjort på uppdrag av Dagens Medicin.  På frågan om det är rätt av tidningar att publicera namn på läkare och annan vårdpersonal som varnats av HSAN, svarar 43 procent ja. Men en exakt lika stor andel av de tillfrågade tycker att namnpublicering av vårdpersonal är fel. Återstående 14 procent uppger att de är tveksamma.  Svarsfördelningen ser i stort sett likadan ut även när hänsyn tas till kön, ålder och bostadsort. Däremot visar undersökningen att akademiker vänder sig mot namnpublicering i högre utsträckning än genomsnittet. 52 procent av dem som har en högskoleutbildning i bagaget tycker att det är fel att publicera namn på vårdpersonal som begått misstag i sitt arbete. Bland dem som bara har en gymnasieutbildning ligger motsvarande siffra på 41 procent.  C-anhängare vill publicera namn  Väljer man i stället att titta på politisk tillhörighet, är det centerväljarna som sticker ut. Hela 58 procent av centersympatisörerna uppger att det är rätt att publicera namn på varnade läkare och annan vårdpersonal.  Mest negativa till namnpublicering är de som i dag skulle rösta på folkpartiet eller miljöpartiet. Av dessa uppger 57 respektive 55 procent att det är direkt fel att låta namnen på varnad sjukvårdspersonal figurera i pressen.  Som Dagens Medicin tidigare berättat, har fem läkare stämt Expressen och tidningens förre ansvarige utgivare Joachim Berner för grovt förtal och krävt ett skadestånd på 100000 kronor per person. De ansvariga utgivarna på flera av landets stora tidningar har också uppgivit att de även i fortsättningen kommer att inta en försiktig hållning, och bara publicera namn efter att ha satt sig in i det enskilda fallet och kommit fram till att informationen har ett allmänintresse, se Dagens Medicin nr 14/02.  Den aktuella Sifo-undersökningen bygger på intervjuer med 1000 personer som är 15 år eller äldre. Intervjuerna gjordes i början av april.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev