Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Rutiner för rådgivning ändras efter omdiskuterat dödsfall

Publicerad: 8 Maj 2009, 09:01

Företaget som driver sjukvårdsrådgivningen i Stockholm ändrar sina rutiner efter ett omdiskuterat fall där är en treårig pojke avled.


Den treåriga pojkens mamma ringde till sjukvårdsrådgivningen flera gånger efter att hennes son hade skickats hem från förskolan med misstänkt magsjuka. Först vid tredje tillfället fick hon rådet att ta honom till sjukhus.

På sjukhuset visade det sig att pojken hade drabbats av tarmvred. Hans liv gick inte att rädda.

Händelsen har anmälts till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN, av Socialstyrelsen. Enligt Socialstyrelsen bör de två sjuksköterskor som pratade med mamman vid de två första samtalen tilldelas en disciplinpåföljd.

Sjukvårdsrådgivningen i Stockholm sköts av Medhelp. Efter treåringens död har företaget ändrat sina rutiner. Numera kommer det upp en röd varningsruta på sjuksköterskornas datorskärmar om en förälder har ringt flera gånger inom 36 timmar.

Dessutom får sjuksköterskorna en automatisk påminnelse om att de ska fråga om barnets sjukdomshistoria, skriver Dagens Nyheter.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev