Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Så ser kvalitetscheferna på apotekstekniker i receptkedjan

Publicerad: 28 mars 2017, 12:00

Det är inte nödvändigt med farmaceuter som genomför alla moment i receptkedjan, enligt kvalitetscheferna på apoteksbolagen.


Dagens Apotek har pratat med kvalitetsföreträdare från de fem stora apoteksbolagen för att få deras åsikt om apoteksutredningens förslag att endast legitimerad personal ska ingå i receptkedjan. Flera anser att det blir en utmaning vad gäller bemanning om förslaget blir verklighet. Förutom det svarar de även på hur kedjan jobbar med tekniker.

Något som flera av de tillfrågade lyfter fram är att receptexpediering förändrats över tid. Övergången från gula recept till e-recept har inneburit många fördelar, men innebär också att det krävs dialog och mer farmakologisk kunskap av tekniker för att ta emot kund i dag jämfört med tidigare.

Alla kvalitetscheferna har fått svara på fyra frågor:

1. Vad anser du om apoteksutredningens förslag att endast legitimerad personal ska ingå i receptkedjan?

2. Har ni någon rutin för hur man jobbar med apotekstekniker i receptkedjan?

3. Har kedjan någon internutbildning för apotekstekniker?

4. Finns det statistik över apotekstekniker i receptkedjan och antalet felexpeditioner?

Karin Söderberg, kvalitetschef Kronans Apotek

1 I grund och botten är det bra att farmaceut tar emot receptkund och lämnar ut läkemedel, sedan finns det bakomliggande delar som apotekstekniker kan göra. Men att möta kund, författningsmässig och farmaceutisk kontroll ska farmaceut göra.

2 Receptrutinen ligger till grund för vilka moment apotekstekniker får göra. Sedan använder vi oss enbart av tekniker med receptbehörighet i receptkedjan som får förbereda och ta fram läkemedlen men inte göra färdigställande eller rådgivning.

3 Nej, vi använder oss av utbildning som finns externt.

4. Nej, men det skulle vara intressant att veta.

Birgitta Lange Sjöblom, kvalitetschef på Apoteksgruppen

1 Om vi hade haft en annan farmaceuttillgång så hade vi förmodligen haft farmaceut genom hela receptkedjan. Det av två skäl, dels ökad effektivitet dels minskad sårbarhet. Det är stor skillnad på antalet apotek idag jämfört med före omregleringen, vilket innebär att tillgängliga farmaceuter måste spridas på fler apotek. Tack vare kompetenta apotekstekniker har det under dessa förutsättningar varit möjligt att öka antalet apotek.

2 Nej, det beror på förkunskaperna hos respektive apotekstekniker och vad det är tänkt att denne ska göra i receptkedjan. Vi har förslag på utbildningsmoment för olika delar. Inom Apoteksgruppen är vi inte lika styrande som i helintegrerade kedjor, apotekens tillståndsinnehavare är småföretagare.

3 Nej

4 Nej

Annika Svedberg, farmaci- och kvalitetschef Apotek Hjärtat

1 Jag tycker det är viktigt att säkerställa att det är farmaceut som gör farmaceutisk bedömning men alla steg i receptprocessen tycker jag inte att farmaceut behöver göra.

2 Kedjan har dels en receptexpeditionsrutin men även en normalrutin för hur tekniker jobbar med recept. Vi använder oss endast av apotekstekniker med receptbehörighet i receptkedjan.

3 Ja, vi har utbildning för apotekstekniker som saknar receptmodulen. Utbildningen består av lektioner (webbutbildningar) två gånger i veckan i drygt två månader, utbildning i IT-systemet och kundmötet, hemuppgifter, handledning på apotek och två tentor. Totalt handlar det om ungefär tre månaders utbildning.

4 Nej, det har vi inte.

Louise Skalin, chefsfarmaceut Apoteket AB

1 Vi tycker det är positivt att farmaceutisk kompetens lyfts upp som viktig. Med det finns många utmaningar vad gäller bland annat bemanning och den digitala utvecklingen, där kund gör många av de digitala momenten i receptprocessen själv.

2 Det har vi. Det är en receptrutin, där det i instruktionen finns en del som handlar om att vara flera handläggare på ett ärende.

3 Ja, en intern vidareutbildning vad gäller recepthanteringsstöd. Person som jobbat minst ett år inom företaget väljs ut utifrån lämplighet. Utbildningen består av lärarledda dagar, webbmöten och träning.

4 Vi följer löpande avvikelser och lyfter regelbundet de risker vi har i kundmötet. Att vi använder tekniker i receptmötet har hittills inte bidragit till fler felexpeditioner.

Samira Mirzaii, kvalitetschef, Lloyds apotek

1. Vi välkomnar att utredningen vill höja kvaliteten i receptkedjan, men att enbart låta legitimerad personal, det vill säga receptarier och apotekare, arbeta i receptkanalen ställer vi oss negativa till. I en konkurrensutsatt apoteksmarknad finns ett naturligt intresse för att kunna erbjuda kunderna högkvalitativa tjänster. Vi anser att på en marknad där det redan råder farmaceutbrist leder hårdare reglering endast till en förvärrad situation utan att öka patientsäkerheten. Brist på personal är troligen det enskilt största hotet mot patientsäkerheten i dag. Genom att använda kompetensen hos apotekstekniker inom receptkedjan i högre grad kan vi frigöra tid för farmaceuten att finnas tillgänglig för kundrådgivning och farmaceutiska tjänster. Denna metod har använts i andra europeiska länder med effekten av högre patientsäkerhet och kundtillfredsställelse.

2. Vi har tydliga rutiner för arbete i receptkedjan vilket också inkluderar apotekstekniker med receptbehörighet.

3. Ja.

4. I dag ser vi ingen sådan koppling i den statistik vi för i våra apotek.

Relaterat material

Svårt att mota bort tekniker från receptflödet

Unionen: Inte mer patientsäkert utan tekniker

”Det är väldigt viktigt för patientsäkerheten”

EMILIA LARSSON

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News