Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Så vände Apoteket Liljan bemanningskris till succé

Publicerad: 29 Augusti 2016, 09:32

Rätt person på rätt plats är viktigaste, enligt apotekschefen Tobias Johansson.

Foto: Apoteket AB

Bristen på farmaceuter är känd för alla. I Ludvika finns en apotekschef som har hittat ett eget sätt att lösa problemet. På bara ett år har apoteket gått från bemanningskris med missnöjda kunder till succé.


Ämnen i artikeln:

Apoteket AB

Personalkrisen blev akut när fyra av sju farmaceuter slutade inom fyra månader. Räddningen för apoteket i Ludvika blev att lära upp den handplockade kassapersonalen.

– Vi gjorde dem först till egenvårdsrådgivare och sedan till recepttekniker. Det gick att göra tack vare att det var rätt individer som både ville och hade anlag för arbetet, säger Tobias Johansson, apotekschef på Apoteket AB:s apotek Liljan i Ludvika.

När han kom till apoteket för snart två år sedan fanns där sju farmaceuter och tre tekniker. Två av teknikerna hade då receptbehörighet som ingen av dem praktiserade. Sedan slutade alltså drygt halva farmaceutstyrkan på kort tid.

Förra sommaren blev ett lågvattenmärke när kunderna upplevde det som en nitlott varje gång de hamnade hos en tekniker, berättar Tobias Johansson

Vi har hittat ett sätt där en tekniker och en farmaceut jobbar bredvid varandra. – Apotekschef Tobias Johansson

– Vi arbetade fel. Teknikern tog emot och gjorde i ordning medan farmaceuten skrev på och lämnade ut. Kunder fick först gå fram till teknikern, sedan gå och sätta sig igen för att bli uppkallad och hämta läkemedel hos farmaceuten. Den processen kändes jättelång även om den inte var det, säger han och fortsätter:

– Jag har jobbat som ensam farmaceut under sommaren på ett stort apotek med 320 kunder på en dag. Men då var det mindre klagomål än vad vi hade förra sommaren med tekniker bara för att upplevelsen var annorlunda, säger han.

I dag är arbetssättet ett annat och ingen kund är längre missnöjd med att ha mött en tekniker i stället för en farmaceut på apoteket Liljan i Ludvika.

– Vi har hittat ett sätt där en tekniker och en farmaceut jobbar bredvid varandra. Teknikern tar emot, farmaceuten skriver på och teknikern lämnar ut, säger Tobias Johansson.

I och med det nära samarbetet kan farmaceuten lätt berätta om det är något särskilt som tekniken bör tänka på. Om kunden till exempel ska ha vanlig antibiotika så kan den inte tas med mat, och då ska teknikern erbjuda mjölksyrabakterier som komplement så att inte magen tar stryk.

– Sådana enkla saker fixar teknikern själv. Är det något mer komplicerat är farmaceuten bara två steg bort och kan ta en avstämning med kunden, säger Tobias Johansson.

Han menar att nyckeln till framgång är att ha rätt person på rätt plats. Mycket handlar om att använda den personal som finns att tillgå och att följa Läkemedelsverkets lagar.

– Det är ingen magi. Det måste vara en farmaceut som signerar, men en farmaceut måste inte plocka varor. Att det här apoteket fungerar så mycket bättre nu än för två år sedan är för att det finns en organisation där alla dels vet vad de ska göra, dels vill göra det, säger Tobias Johansson.

När han kom till apoteket fick de sju farmaceuterna göra mycket jobb som egentligen inte kräver en farmaceut. Att plocka dosrullar ur en kartong är kanske inte vad som står högst upp på önskelistan för den som har läst fem år på universitet, konstaterar Tobias Johansson.

– Sådant gör nu våra tekniker som är långt ifrån en universitetsutbildning. De gör ett jättegott jobb och de tycker att det är roligt. En utbildad apotekare skulle kanske tycka att det är världens skitgöra, att det inte är vad man har utbildat sig till, säger han.

Vilket stöd har du fått från Apoteket AB centralt?

– Jag har tagit initiativet och gjort arbetet, ivrigt påhejad av regionchefen och regionchefens chef. De är väl medvetna om detta eftersom jag har löst en väldigt knivig situation på ett ekonomiskt fördelaktigt sätt. Det är förstås idel positiva lovord som jag har fått, säger Tobias Johansson.

Har kunden alltid rätt?
– Kunden har absolut inte alltid rätt när det handlar om läkemedel. Vi säljer inte apelsiner, läkemedel är avancerade saker. Men när det gäller mjuka värderingar som hur man upplever bemötande och väntetid så är det alltid kundens upplevelse som räknas, säger Tobias Johansson.

Relaterat material

Stängt fem dagar i veckan

Brist på personal sinkade öppnande

Annika Carpman

Reporter

annika.carpman@dagensmedicin.se

Ämnen i artikeln:

Apoteket AB

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev