Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Samling runt kvinnors bröst ger snabbsvar om cancerknöl

Publicerad: 23 augusti 2006, 09:35

På den öppna bröstmottagningen vid Universitetssjukhuset Mas i Malmö kan kvinnor som känt en knöl i bröstet få en komplett undersökning och ett diagnosbesked inom två timmar. Ett lagarbete som inspirerar och förenklar för alla specialiteter.


Den känslomässiga stressen och oron är stor hos kvinnor som har upptäckt en förändring i bröstet och som väntar på sin diagnos. I Malmö får kvinnor som går den traditionella vägen, via vårdcentralen och remisser till olika specialister, vänta i flera veckor och ibland månader på besked om de har cancer eller inte.

- När en kvinna får veta att knölen hon har känt inte är cancer, blir rummet alldeles stilla, och hon börjar gråta efter att ha gått med anspänningen  så länge, beskriver Ingrid Tengrup, överläkare på kirurgiska kliniken vid Universitetssjukhuset Mas i Malmö.

För att komma ifrån de långa väntetiderna startade i april 2004 projektet Öppen bröstmottagning på sjukhuset. Det var ett ettårigt projekt som sponsrades med 700 000 kronor av Cancer- och trafikskadades riksförbund. Mottagningen var öppen två dagar i veckan från klockan 15 och blev snabbt uppskattad.

- Det blev en jätteanstormning.  Vi kunde inte stänga före midnatt, men efter ett tag fick  vi sätta gränsen till 16 patienter per dag. Ändå hade  vi dubbel bemanning på alla positioner det första halvåret, berättar Ingrid Tengrup.

Flyttat sin arbetstid tre timmar
På den öppna bröstmottagningen har i dag tre läkare - en bröstkirurg, en röntgenläkare och en cytolog - gemensam mottagning varje torsdag eftermiddag och kväll från tre till halv åtta. Då tjänstgör ock så bröstsjuksköterska, sekreterare, röntgensjuksköterska och undersköterska på mottagningen.

Sponsorpengarna räckte inte hela året, eftersom mottagningen körde med dubbel bemanning i början. När pengarna tog slut sköt Region Skåne till 300 000 kronor. I dag ingår mottagningen i den ordinarie verksamheten och kostar inte något extra, eftersom personalen på mottagningen har flyttat tre timmar av sin arbetstid till torsdagskvällarna.

Och patienterna är mycket nöjda, berättar Ingrid Tengrup. Två läkarstudenter  gjorde under sitt examensarbete en jämförelse med hur det såg ut för ett år sedan, innan den öppna bröstmottagningen fanns. De skickade ett frågeformulär till patienterna och kunde med hjälp av journaluppgifter räkna ut att den genomsnittliga tiden från kvinnornas första kontakt med sjukvården till besked var 42 dagar.

Motsvarande tid vid besök hos den öppna bröstmottagningen är två timmar.

- Våra patienter har bara gett positiva omdömen. Det är  så översvallande att man får en kick bara av att läsa det, säger Ingrid Tengrup.

Mottagningsbesöket börjar med att patienterna får träffa en sjuksköterska som gör en kort intervju om vad patienten har känt i bröstet.

- På det viset selekterar  vi bort dem som inte har känt någon knuta. En del söker för att de vill göra en mammografi men  vi sysslar inte med hälsokontroller, säger Ingrid Tengrup.

Om kvinnan har känt en knuta får hon träffa en bröstkirurg som gör en klinisk undersökning. Nästa steg är en remiss till mammografi och finnålspunktion. Patienten blir  så inkallad till röntgen och går om det behövs vidare för ett ultraljud och en finnålspunktion hos cytologen. Efter 45 minuter kallas patienten in igen till kirurgen som ger beskedet.

Ungefär en av åtta patienter har cancer.
- Det är ju inte främst för att hitta cancer som  vi har den här mottagningen.  Vi gör en jättenytta rent psykologiskt för de övriga sju kvinnorna.  Vi vet ock så att de som får ett besked av oss känner sig lugnare än patienter som fått beskedet i öppenvården, säger Ingrid Tengrup.

När verksamheten började fanns en tanke om att spara pengar på mammografiundersökningar som inte behövs.  Så har det inte blivit, bland annat eftersom mottagningen har fler sökande än vad den har kunnat ta emot. I genomsnitt kommer tolv kvinnor till varje mottagning, men det finns bara tid för åtta.

Förenklar för varandra

Arbetssättet uppfattas lika positivt av personalen som av patienterna.

-  Vi förenklar för varandra. Om jag känner något  så kan jag rita en markering och då ser cytologen det direkt. Undrar  vi över något kan  vi fråga varandra direkt. Stringensen blir bättre i utredningen och säkerheten ökar, säger Ingrid Tengrup.

Det största problemet med att införa liknande mottagningar ute i landet är kraven på hög specialistkompetens, konstaterar hon. Framför allt är bristen på cytologer en bromskloss. Det finns liknande bröstmottagningar på andra håll i Sverige. Den stora skillnaden mellan de flesta andra mottagningar och verksamheten i Malmö är att kvinnorna inte kan få besked samma dag eftersom cytologer inte ingår i teamet.

Ingrid Tengrup:
- I Malmö är  vi  så lyckligt lottade att  vi har bröstcytologer som kan och vågar ge besked. Det krävs hög kompetens för att kunna ge ett snabbsvar. Men på ställen som har möjlighet är det en fantastisk chans att få jobba på det här sättet.  Vi lär oss mycket av varandra i teamet och patienterna är otroligt nöjda.

Både personal och patienter är nöjda

Problemet:

Att kvinnor som har upptäckt en knuta i bröstet och som känner stor oro fick gå lång tid - 42 dagar - från det att de först sökte läkare till att de fick besked om vad det var för något. Den långa väntan var ångestfylld för patienten.

Lösningen:
En öppen mottagning där patienten får träffa specialister inom bröstkirurgi, bröströntgen och cytologi utan att gå någon omväg. Fullständig undersökning görs och besked lämnas inom två timmar.

Resultatet:
Nöjda patienter om slipper den oro som lång väntan på besked innebär. Patienterna blir lugnare då de får besked av en specialist. Roligare, säkrare, lärorikt och stimulerande arbete för sjukvårdspersonalen som arbetar i multidisciplinära team.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News