Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Samtal får beröm men saknar peng

Publicerad: 18 juni 2014, 08:56

Apotekaren Marie Heidenvall i Gröndal är van vid att lära kunder hur de ska använda sina inhalatorer. Hon ser ett stort behov av strukturerade läkemedelssamtal.

Foto: Johanna Lundberg/Bildbyrån

Alla verkar överens om nyttan i att apoteken på ett ordnat sätt pratar läkemedel med sina kunder. Men den centrala frågan, hur det ska betalas, saknar fortfarande svar.


– Jag vrider fram den, jag vrider tillbaka den. Den ska vara helt upprätt, det ska klicka lite. Och sedan ska du andas ut innan du sätter läpparna till den här och sedan sluter du dem helt tätt.

Apotekaren Marie Heidenvall på Gröndals apotek i Stockholm instruerar vant hur en inhalator ska användas för bästa effekt.

Och det behövs.

Hon berättar att det ibland kommer kunder till apoteket som har använt sin inhalator i två år och konstaterar att den inte fungerar så bra.

– Då säger vi att det är för att den tog slut för ett och ett halvt år sedan, men det är det ingen som har berättat för dem.

Gröndals apotek är ett av 43 apotek i landet som varit med i Läkemedelsverkets pilotstudie för att utvärdera strukturerade läkemedelssamtal.

Cecilia Bernsten, docent och ansvarig för studien, berättar att den hittills har gått väldigt bra och att de flesta problem som dykt upp har lösts under vägen.

– Vi har fått oerhört mycket positiva kommentarer, säger hon och framhåller också det positiva i att apoteken verkligen har fått en chans att använda sin farmaceutiska kompetens.
Samtidigt är frågan om hur denna kompetens ska ersättas inte med i Läkemedelsverkets uppdrag.

När Cecilia Bernsten fått frågan brukar hon svara att det borde bli en förhandling mellan apoteken och socialdepartementet eller kanske Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV. Hon vill inte svara på ifall knäckfrågan om ersättning kommer att kommenteras i rapporten, men säger att den ofta kommer upp till diskussion i kontakterna med apoteken.

Även Marie Heidenvall i Gröndal lyfter fram frågan om ersättningen.

– Vi skulle ju kunna avsätta en deltidstjänst för bara läkemedelssamtal om vi fick någon finansiering för det. Vi ser ju att det finns ett behov, säger hon.

Utifrån de fem sex kunder de har haft i projektet uppskattar hon att det sammanlagt tar ungefär en timme för samtalets två delar. Och det är tid då andra kunder snällt får vänta eller expedieras av någon annan.

– Vi brukar sätta upp en skylt så att andra som står i kö ska förstå att det här kanske tar lite längre tid än en vanlig receptexpedition, säger Marie Heidenvall.

Hon berättar att kunderna har uppskattat att få sitta ner och få lite extra tid och att apotekarna har sett en skillnad när kunderna kommer tillbaka för det uppföljande samtalet.

– På den halvtimmen har vi kunnat ge dem bättre effekt, och då har vi två veckor mellan samtalen. Tänk dig vad man skulle kunna göra om man även hade ett samtal efter ett halvår.

Jens Krey

Teamledare – nyheter

jens.krey@dagensmedicin.se

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev