Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Samtal till olistade bröt mot etik

Publicerad: 9 januari 2013, 07:47

En vårdcentral i Uppsala får kritik för att ha försökt locka olistade patienter genom att ringa dem på mobilen.


Några ur Gottsunda vårdcentrals egen personal fick i somras i uppgift att ringa upp olistade patienter och försöka locka dem till att lista sig hos vårdcentralen, berättar Upsala Nya Tidning.

En av dem som blev uppringd på mobilen ville inte ha någon marknadsföring och inte heller lista sig. Han anmälde i stället vårdcentralen till Etiska nämnden för direktmarknadsföring, DM-nämnden. Nämnden anser att Gottsunda vårdcentral brutit mot god etisk sed vid direktmarknadsföring.

– För att ringa en privatpersons mobiltelefon för att locka patienter måste man ha samtycke enligt marknadsföringslagen. Det hade man inte, säger Axel Tandberg, sekreterare i nämnden, till Upsala Nya Tidning.

Landstinget i Uppsala län ska se över sina etiska regler för marknadsföring och beklagar om mannen upplevt samtalet som en olägenhet.

ANIA OBMINSKA

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev