Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Självkritisk FK-chef vill underlätta för läkarna

Publicerad: 27 November 2008, 13:36

Självkritisk FK-chef vill underlätta för läkarna

Försäkringskassan fick ta emot hård kritik kring det bristande samarbetet med sjukvården, men presenterade på Dagens Medicins debatt i dag flera lösningar som ska återupprätta läkarkårens sargade förtroende för Försäkringskassan.


Anledningen till debatten var den intensiva debatt om brister i samarbetet mellan Försäkringskassan och sjukvården som blossat upp de senaste veckorna, bland annat på Dagens Medicins debattsida. Försäkringskassan har omorganiserats för att bli mer effektiv, något som har medfört svårigheter att komma i kontakt med handläggare och långa väntetider.

– Jag förstår att det kan vara svårigheter med nya rutiner, men det gör inte saken mindre frustrerande. Vi jobbar under stor tidspress och behöver snabb kontakt med rätt person, sade läkaren Björn Olsson, en av debattörerna.

Försäkringskassans programdirektör Siwert Gårdestig gick till reträtt och erkände villigt att det finns brister som behöver åtgärdas.

– Jag har full förstående för er frustration, och det är ömsesidigt - vi känner själva att vi har behov av att snabbare kunna få kontakt med er, sade han.

Siwert Gårdestig kunde presentera ett antal åtgärder som Försäkringskassan nu vidtagit för att bygga upp det sargade förtroendet. Bland annat ska det på alla brev från kassan tydligt framgå vem som är den ansvariga handläggaren i det specifika fallet, något som inte varit fallet hittills. Det ska göra det lättare för den behandlande läkaren att snabbt få kontakt med rätt person.

En utredning kring hur den första kontakten med Försäkringskassan kan bli bättre som beräknas vara klar vid årsskiftet och myndigheten ska nu inrätta ”lokalt samverkansansvariga” personer, som ska arbeta för att öka samarbetet mellan kassa och sjukvård, samt hitta lösningar på det lokala planet.

– Snälla ni, använd er av dem som kanaler, så kan vi hantera många av de här problemen, vädjande Siwert Gårdestig.

Björn Olsson framförde åsikten att Försäkringskassan sätter för stor tillit till skriftliga intyg som ersättning för muntlig kommunikation mellan sjukvård och handläggare.

– Det är för mycket teknik och för lite personlig kontakt, sade han.

Enligt Siwert Gårdestig är förklaringen att det finns stora skillnader mellan olika landsändar när det gäller hur läkare sjukskriver, som inte förklaras av medicinska orsaker.

– När den första bedömningen som görs inte är helt neutral, utan styrs av lokala intressen, så behövs det en utomstående bedömning, sade Siwert Gårdestig.

Bristande kompetens hos handläggarna var en annan fråga som även väcktes av flera åhörare.

– Handläggarna förstår inte vad som står i de medicinska intygen. Det är ett problem som stigit i takt med att kraven på att de medicinska intygen ska skrivas utförligare har ökat, sade Björn Olsson.

Och Siwert Gårdestig kunde bara hålla med.

– Här finns en hel del att utveckla, det är inget jag kan försvara. Men vi har nu tydliggjort kraven på handläggarna och förbättrat utbildningen, sade han.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev