Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Sjukhus kryllar av ljushuvuden

Publicerad: 31 oktober 2007, 10:09

Susanne Lagerqvist Åhnblad är sjuksköterska och en av hjärnorna bakom nässköljaren Nasaline, en storsäljare som blivit uppmärksammad i amerikansk tv. Dessutom stöttar hon andra kvinnliga uppfinnare på Karolinska universitetssjukhuset.


Susanne Lagerqvist Åhnblad arbetar halvtid som sjuksköterska på öron-, näs- och halskliniken på Karolinska universitetssjukhuset och resterande tid som projektledare för Utveckla din idé på omvårdnadsenheten.

Syftet med projektet, som startade år 2004, är att stötta och uppmuntra kvinnliga medarbetare att utveckla sina innovationer. För att uppnå det har 14 så kallade förändringsagenter rekryterats från olika avdelningar på sjukhuset. Agenterna fungerar som mentorer och leder grupper där de diskuterar, bollar idéer och stöttar blivande innovatörer.

För susanne lagerqvist Åhnblad började det med att en kollega fick bihåleinflammation. Då konstaterade hon att det inte fanns en bra produkt att skölja näsan med – och tankarna på en nässköljare föddes.

Tillsammans med sin man, öron-, näs- och halsläkaren Peter Åhnblad, tog hon fram en prototyp och kontaktade Apoteket för att se om det fanns intresse för att ta in Nasaline i apotekens sortiment.

Sedan var det dags för ett besök på Svenskt Näringsliv för hjälp att arbeta fram en ”tekniköversikt” för att se om det fanns någon liknande produkt på marknaden. Nästa steg var att söka patent och starta ett företag. Nasaline kom ut på Apoteket i maj 2001.

– Det kändes som om det gick väldigt fort från att vi hade idén till att den fanns på marknaden ett år senare, säger Susanne Lagerqvist Åhnblad.

Hon berättar att de har satsat otroligt mycket tid och pengar som hon inte hade räknat med tidigare. Bara på patent har de lagt ner mer än en halv miljon kronor.

Nässköljaren blev omskriven i media efter att den hade presenterats på Tekniska mässan i Älvsjö. En affärsman i New Jersey blev intresserad av att sälja produkten i USA. Nu samarbetar de och produkten exporteras till bland annat Japan, Korea och Spanien.

– En gång kom den med på Tonight show with Jay Leno och det var lite kul, tycker jag. Men Jay Leno gillade inte riktigt reklambilden på mig och nässköljaren för att den inte var tillräckligt kommersiell. Därför tog vi en ny bild som var mer amerikansk.

Christina hägglund har varit förändringsagent i projektet Utveckla din idé.
Hon är också en flitig innovatör och har bland annat uppfunnit en flyttbar sug- och syrgasvägg och ett undervisningsben med olika sår, avbildat efter en riktig människa, som används när blivande vårdpersonal ska öva på att lägga om sår. Hon har också arbetat fram en bårvagns­madrass med kudde för olycksfalls­avdelningar.

– Jag åkte in på akuten en gång och upplevde vistelsen som väldigt jobbig, dels för min skada, men dels för att jag låg så obekvämt i bårvagnen. Då bestämde jag mig för att göra en madrass med kudde av slitstarkt material, säger Christina Hägglund.

Hon påpekar att positivt stöd gör att kvinnor lättare vågar och orkar driva igenom sina idéer.

– Det är min uppgift att få innovatörer att tro på sina idéer, men även stötta när idéerna faller för att väcka nya. Kvinnor kan vara varandras fiender men vi förändringsagenter stöttar dem i stället och det blir verkligen en positiv spiral.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev