Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Sjuksköterskan som pedagog undersökt i ny avhandling

Publicerad: 22 december 2003, 11:41

Hur gör distriktssköterskor när de sprider kunskap om hälsa, och på vilket sätt kan arbetet bedrivas effektivare? Det är frågor som diskuteras i en ny avhandling vid Malmö högskola.


Sjuksköterskan Ewy Olander, som för närvarande arbetar som lärare på sjuksköterskeprogrammet vid Blekinge tekniska högskola, har studerat arbetet vid BVC-mottagningar bland annat genom videoinspelningar samt genom intervjuer med distriktssköterskor. Hon disputerade nyligen på avhandlingen "Hälsovägledning i barnhälsovården - syntetisering av två uppdrag".  Syftet med studien har varit att öka förståelsen för distriktssköterskornas hälsoarbete i barnhälsovården samt att undersöka vad som är viktigt i detta arbete. Utifrån sina observationer har Ewy Olander sedan byggt en teoretisk modell.  Studiens viktigaste slutsats är att sjuksköterskor inom barnhälsovården försöker förena det så kallade folkhälsouppdraget med det så kallade familjehälsouppdraget. Det första innebär exempelvis att ge allmänna hälsoupplysningar genom till exempel en broschyr. Familjehälsouppdraget utgår i stället från familjens behov och möjligheter och innebär att ge mer individuella råd.  Utifrån dessa båda arbetssätt har Ewy Olander delat in rådgivningen i en matris där det ideala är stark folkhälso- och familjehälsoupplysning och det sämsta är när både folkhälso- och familjehälsoupplysningen är svag.  - Det gäller ju att få ihop de bägge uppdragen och förstå att det är en utmaning. Därför tror jag att även sjuksköterskorna i verksamheten skulle ha nytta av min teori och på så sätt få en bättre teoretisk grund att stå på, uppger Ewy Olander i ett pressmeddelande från Malmö högskola.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev