Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Socialstyrelsen vill mäta nätläkarnas kvalitet

Publicerad: 15 juni 2018, 12:18

Fler kvinnor än män använder digitala vårdtjänster, enligt Socialstyrelsen.

Foto: Thinkstock

Antalet digitala vårdbesök har mer än fördubblats på ett år. Nu efterlyser Socialstyrelsen bättre nationell uppföljning av kvaliteten.


Ämnen i artikeln:

Socialstyrelsen

I april 2018 skedde drygt 35 000 besök digitalt, vilket kan jämföras med drygt 13 000 besök i april förra året. Det visar en kartläggning som Socialstyrelsen gjort. Populärast är den digitala vården i storstäderna. Under 2017 stod patienter från de tre största landstingen för 73 procent av besöken.

Ett problem med digitala vårdbesök är kvalitetsuppföljningen, något flera landsting säger sig sakna förutsättningar för att göra vid dessa typer av besök. Därför föreslår Socialstyrelsen att det bör ske nationellt.

– Nu när man följer upp kvaliteten av den digitala vården är det väldigt avhängt av att landstingen har avtal med privata aktörer. Risken är att landstingen själva tecknar avtal med olika privata vårdgivare. Vi skulle gärna se att det skulle ske på samma sätt i hela landet så att avtalen ser likadana ut. I dag är det väldigt splittrat, säger utredaren Charlotte Pihl.

Fem landsting har i dag egna etablerade digitala vårdtjänster som erbjuder videomöten i primärvården. I privat regi finns det sju etablerade aktörer med motsvarande tjänster, som används inom både offentligt och privat finansierad vård.

Hudsjukdomar och infektioner utgör de vanligaste sökorsakerna, visar kartläggningen. Flest besök registreras mellan klockan 8 och 10 måndag-fredag, och det är fler kvinnor än män som använder tjänsterna. Personer under 50 år utgör den största patientgruppen med 90 procent av besöken.

– Vi vill trycka på att den hälso- och sjukvård som bedrivs som digitala vårdtjänster omfattas av samma lagar och regler som alla annan sjukvård, säger Charlotte Pihl.

Kartläggningen ingår i ett större regeringsuppdrag som ska vara klart den 31 oktober. I nästa steg ska Socialstyrelsen titta på vilken typ av vård och behandling som lämpar sig för digitala tjänster.

– Vi kommer att arbeta med att ta fram breda rekommendationer och övergripande principer. Det här är ett nytt område under stark utveckling. Arbetet kommer att bestå av mycket dialog med externa parter: landsting, privata vårdgivare, Strama, professionsorganisationer, patientföreningar och andra myndigheter, säger Charlotte Pihl.

Relaterat material

Landsting satsar på digital primärvård

Annika Carpman

Reporter

annika.carpman@dagensmedicin.se

Ämnen i artikeln:

Socialstyrelsen

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev