Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Statskontoret: Låt Ivo slippa massa klagomål från patienterna

Publicerad: 19 December 2013, 07:46

Det var då. När Socialstyrelsen tog över klagomålen från HSAN tog de rejält med plats. Sedan var det Ivos tur, och ärendena är fortfarande svåra att beta av.

Foto: Björn Tilly/Bildbyrån

Hanteringen av patientklagomål måste förenklas. Det menar Statskontoret i en ny rapport.


För att effektivisera hanteringen av alla de klagomål som Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, har på sitt bord föreslår Statskontoret att landstingens patientnämnder får en utökad roll för att utreda patientklagomål och att Ivo endast utreder allvarligare missförhållanden.

Avsikten är att skapa en mer kostnadseffektiv klagomålshantering och bidra till höjd patientsäkerhet.

Enligt Statskontoret ska ansvaret för klagomålshanteringen ligga på landstingens patientnämnder. Ivo ska få möjlighet att prioritera vilka klagomål som myndigheten ska utreda samt vara skyldigt att överlämna klagomål som inte utreds av myndigheten till berörd patientnämnd.

– En mer effektiv hantering av klagomålsärenden bidrar till att patientsäkerhetsreformens mål om högre patientsäkerhet nås, säger Statskontorets generaldirektör Yvonne Gustafsson i ett pressmeddelande.

Handläggningen av klagomål mot vården har länge dragits med stora problem och har långa handläggningstider. I oktober 2013 var över 7 000 klagomål under utredning hos Ivo.

Statskontoret har på regeringens uppdrag följt hanteringen av klagomål mot vården sedan 2011 och ska lämna en slutrapport i oktober 2014.

För att effektivisera hanteringen av alla de klagomål som Inspektionen för vård och

omsorg, Ivo, har på sitt bord föreslår Statskontoret att landstingens patientnämnder

får en utökad roll för att utreda patientklagomål och att Ivo endast utreder

allvarligare missförhållanden.

Avsikten är att skapa en mer kostnadseffektiv klagomålshantering och bidra till höjd

patientsäkerhet.

Enligt Statskontoret ska ansvaret för klagomålshanteringen ligga på landstingens

patientnämnder. Ivo ska utifrån ett tillsynsperspektiv ges möjlighet att prioritera vilka

klagomål som myndigheten ska utreda samt vara skyldigt att överlämna klagomål

som inte utreds av myndigheten till berörd patientnämnd.

- En mer effektiv hantering av klagomålsärenden bidrar till att

patientsäkerhetsreformens mål om högre patientsäkerhet nås, säger Statskontorets

generaldirektör Yvonne Gustafsson i ett pressmeddelande.

Handläggningen av klagomål mot vården har länge dragits med stora problem och

har långa handläggningstider.

I oktober 2013 var över 7 000 klagomål under utredning hos Ivo.

Statskontoret har på regeringens uppdrag följt hanteringen av klagomål mot vården

sedan 2011 och ska lämna en slutrapport i oktober 2014

MIA WÄRNGÅRD

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev