Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Statskontoret vill flytta klagomål på vården

Publicerad: 13 oktober 2014, 08:29

Utredningarna om klagomål från patienter som farit illa inom vården kostar för mycket och är rättsosäkra. Statskontoret sågar det nuvarande systemet.


Varje år kommer runt 7 000 klagomål på vården från enskilda in till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo. Att utreda vad som har hänt, komma med kritik och fatta beslut som kan avhjälpa patientsäkerhetsbristerna kostar myndigheten närmare 140 miljoner kronor om året. Det utgör 30 procent av myndighetens budget.

Det här är för mycket, anser Statskontoret, som nu kommer med sin slutrapport om hur klagomålen mot vården hanteras av Ivo, och landstingen.

Förutom de höga kostnaderna kritiseras Ivos handläggning som rättsosäker. De olika enheterna inom myndigheten kan göra olika bedömningar, varför förutsägbarheten brister, enligt Statskontoret.

Redan i sin delrapport framhöll Statskontoret att Ivo i högre grad ska samverka med landstingens patientnämnder, som också hanterar klagomål från patienter.

Om landstingens patientnämnder får ett större ansvar för klagomålen kan Ivo fokusera mer på inspektioner och hanteringen av lex Maria-ärenden, något som har större betydelse för patientsäkerheten, anser Statskontoret i slutrapporten.

Patientnämnderna har dock reagerat mot en sådan utveckling. Bland annat menar nämnderna att de inte kan göra en likvärdig medicinsk bedömning.

– Vår utredning visar att dagens system för klagomålshantering bidrar till att vården genomför åtgärder för att höja patientsäkerheten. Men vår slutsats är ändå att verksamheten kan bedrivas mer effektivt och till en lägre kostnad med en annan rollfördelning, säger Mikael Halápi, ställföreträdande generaldirektör på Statskontoret, i ett pressmeddelande.

Relaterat material

Han ska utreda hanteringen av klagomål

Ivo börjar få ordning på klagomålen

Statskontoret vill flytta patientklagomål

MIA WÄRNGÅRD

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev