Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Stor inströmning sista dagarna

Publicerad: 25 januari 2011, 10:46

Drygt 2 300 anmälningsärenden övergick vid årsskiftet från HSAN till Socialstyrelsen. De anmälda kan därmed inte längre varnas. Många anmälningar gjordes de sista dagarna.


När Socialstyrelsen vid nyår tog över hanteringen av patienters och anhörigas klagomål på vården från Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN, försvann disciplinpåföljderna erinran och varning.

Drygt 2 300 anmälningar som HSAN inte har hunnit fatta beslut i avgörs därför enligt den nya lagstiftningen.

– De kommer inte att få en varning eller erinran, i stället kommer vi att pröva möjligheten att ge kritik eller låta HSAN besluta om prövotid eller indragen legitimation, säger Heléne Dahl Fransson, tillförordnad chef för Socialstyrelsens enhet för enskildas klagomål.

Enligt HSAN:s generaldirektör Aud Sjökvist har de ärenden som blivit över inte varit särskilt svåravgjorda utan hanteringen har skett i turordning.

– Det handlar enbart om tidsfaktorn. Vi fick in ganska många anmälningar fram till den sista dagen. Folk trodde att det räckte att anmäla innan årsskiftet, säger hon.

Aud Sjökvist har tidigare kritiserat det nya systemet, som hon säger tvingar patienter att vända sig till domstol om de vill ha upprättelse, men vill inte uttrycka någon synpunkt om att anmälningarna nu granskas enligt den nya lagen.

– Jag tycker ingenting. Vi har varit väldigt kritiska förut men nu har politikerna bestämt att det ska vara så här och vi har jobbat på för att avgöra så många ärenden som möjligt. Det är en del av spelets regler, säger hon.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News