Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Strokevård når ny dimension

Publicerad: 9 mars 2006, 10:11

En grupp forskare på Sahlgrenska akademin i Göteborg använder 3d-program för rehabilitering av strokepatienter. Resultaten är mycket positiva.


Docent Martin Rydmark kallar sig själv en superbeställare av it-funktioner. Redan i början av 1990-talet övergav han teckningar och fotografier och gjorde i stället 3d-animeringar av kroppens organ som han använde i sin undervisning. Så förde han in den virtuella verkligheten i sjukvårdsmiljön.

- Om man gör 3d-bilder på organ eller celler blir allting mycket lättare att förstå av den enkla anledning att kroppen är tredimensionell.

- Lite senare insåg jag att man började kunna göra 3d-visualiseringar på vanliga pc som man har hemma. Och så upptäckte jag det som kallas haptik, ett slags penna som gör det möjligt att påverka den virtuella världen. Allt det ledde fram till där vi är i dag, säger Martin Rydmark som leder den forskargrupp som utvecklat särskilda 3d-program för rehabilitering av strokepatienter.

Flyttar på bollar  Med hjälp av haptik, stereoglasögon och en specialkonstruerad skärm kan patienten "gå in" i den virtuella världen, spela spel, flytta på bollar, kasta, trycka och känna på föremål.

Martin Rydmark och hans forskarkollegor påbörjade för några år sedan ett pilotprojekt med omkring 25 strokepatienter och ett hundratal friska kontrollpersoner. Resultatet av rehabiliteringsprogrammen i den virtuella verkligheten beskriver han som mycket upplyftande.

- Vissa patienter har vi kunnat lyfta till 100 procents normalitet. Men nu har vi gjort vårt. Vad som händer med utvecklingen eller om metoden verkligen kommer att användas är upp till politikerna. Det är de som sitter på pengarna, säger Martin Rydmark.

Tanken är att datorn ska placeras hemma hos patienten som därmed ska kunna fortsätta att träna efter det att den kliniska rehabiliteringen är avklarad. Träningsprogrammen i den virtuella verkligheten ska därmed inte ersätta dagens rehabiliteringsprogram, utan komplettera och följa upp de resultat som har uppnåtts.

Roligt och engagerande  - Träningen ska vara rolig, engagerande och variationsrik. Centralt i läkningsprocessen är att rehabiliteringen tar lång tid, det kan vara frågan om flera år. Traditionell rehabilitering efter ett slaganfall är inte särskilt stimulerande . Vår utmaning är att hitta något som är tillräckligt roligt och intressant så att patienten fortsätter träningen, säger Martin Rydmark.

Till sin hjälp har han och hans forskargrupp haft företaget Sensegraphics som har tagit fram själva produkten. En viktig fråga har varit kostnaden.

- I början var datorerna alldeles för dyra, men nu ligger kostnaden på cirka 70 000 kronor. Normalt räknar man med en livslängd på tre år och är man generös ska varje patient kunna ha datorn hemma hos sig i sex månader. Då blir kostnaden per patient drygt 10 000 kronor. Det är god ekonomi, säger Rydmark.

Fortfarande mycket ovanligt  Men teknikanvändning i rehabilitering är fortfarande något nytt. Rydmark bedömer att endast 10-20 grupper världen över sysslar med området. Forskargruppen i Göteborg bedöms som en av de främsta i världen på virtuell rehabilitering. Projektet kommer nu att utföras och på två platser i Göteborg ska man utföra kontrollerad försöksverksamhet med virtuell rehabilitering av strokepatienter. Själv ska Martin Rydmark påbörja försök att med samma metod habilitera cp-skadade barn.

- Jag funderar också på om andra patienter skulle kunna ingå i framtida projekt, främst kanske de som har drabbats av parkinson och alzheimer, säger han.

Görrel Espelund

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev