Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Svårare att få tid för kompetensutveckling

Publicerad: 7 november 2011, 15:15

Läget har försämrats när det gäller kompetensutvecklingen på apotek, enligt Farmaciförbundets Kompetensbarometer.


– Det vi är allra mest oroliga för är riskerna för konsumenternas säkerhet, sade fackförbundets kanslichef Åsa Norrman-Grenninger som presenterade undersökningen på Läkemedelskongressen i Stockholm i dag, måndag.

Förra året genomförde Farmaciförbundet sin Kompetensbarometer bland medlemmarna för första gången. Den visade då på stora brister när det gäller kompetensutvecklingen bland de apoteksanställda.

Trots att fackförbundet presenterade resultaten för apotekskedjorna märks ingen förbättring i årets undersökning.

– Ett, jag säger ett, företag har lyssnat, sade Åsa Norrman-Grenninger.

Snarare pekar tendenserna i enkätundersökningen åt fel håll, enligt förbundet.  Bara 7 procent av dem som svarat på enkäten anser att möjligheterna till kompetensutveckling har blivit bättre under det senaste året. 52 procent anser att möjligheterna blivit sämre.

85 procent av alla svarande anser att de inte har tillräckligt med tid för kompetensutveckling för att hålla sig à jour i arbetet. Bara 52 procent hade någon tid avsatt för detta.

– Och om man har haft tid avsatt så har man inte kunnat utnyttja den. Den främsta anledningen är att man har haft en tuff arbetsbelastning, sade Åsa Norrman-Grenninger.

Kompetensbarometern bygger på enkätsvar från 945 av Farmaciförbundets medlemmar. 770 av dem arbetar med läkemedel gentemot kunderna. Och av dessa 770 personer anser 54 procent att de inte får så mycket kompetensutveckling att de klarar sina arbetsuppgifter på ett säkert sätt.

Förbundets vice ordförande Gunilla Andersson arbetar som receptarie och har en halv timme i veckan avsatt för kompetensutveckling.

– Men man behöver ännu mer för att känna sig riktigt på tårna, sade hon under måndagens presentation.

Farmaciförbundets ordförande Carina Jansson är apotekstekniker och berättade att hon själv ibland känner sig dum och tafatt när kunder ställer frågor om nya produkter som hon inte kan svara på.

– Egenvårdsdelen är väldigt viktig för oss, det är där vi får in pengar till företagen. Då är det ju viktigt att vi kan hålla oss informerade om vad det är för nya grejer som kommer, sade hon.

Medlemmarna som svarat på enkäten skrev också kommentarer som ”Allt räknas i pengar ingen människa är längre viktig” och ”Skillnaden är enorm jämfört med 5-10 år sedan. All glädje med jobbet är borta. Nu gäller det bara att hinna allt på så kort tid som möjligt”.

För att komma till rätta med problemet presenterade Farmaciförbundet en rad förslag till åtgärder.

Bland annat föreslås en kunskapsportal med oberoende läkemedelsinformation, som alla apoteksanställda ska få tillgång till. Dessutom vill fackförbundet att Läkemedelsverket ska få i uppgift att granska kompetensutvecklingen på apoteken.

På Läkemedelskongressen delade Farmaciförbundet även ut ett pris till årets arbetsplats i apoteksbranschen. Vinnare blev Medstops apotek Svanen i Kristianstad, som enligt förbundet har ett mycket bra samarbete i arbetslaget och mellan ledning och personal.

Dessutom har apoteket visat ”en tydlig vilja att gå igenom omtumlande tider med den fackliga andan i behåll”, enligt motiveringen.

LINA ÖSTERBERG

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News