Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Svårt nå vårdcentralen via telefon

Publicerad: 10 juni 2002, 10:48

Var femte person som ringer till en vårdcentral nekas att boka tid för ett icke-akut läkarbesök. Och vid vart tionde samtal går det inte ens att komma fram per telefon, enligt en rapport från Socialstyrelsen.


Under två veckor i mars ringde Socialstyrelsen till 300 slumpvis utvalda vårdcentraler i landet. Syftet var att granska tillgängligheten inom primärvården. Vårdcentralerna ringdes vid två tillfällen, en måndag och en torsdag. Sammanlagt genomfördes alltså 600 samtal.  Resultatet bekräftar det som framgår i Landstingsförbundets undersökning, se artikel ovan, det vill säga att vid besök som bedöms som icke-akuta är det svårare att få tid för läkarbesök.  Hänvisade till annat nummer  Vid vart femte samtal gick det inte att över huvud taget boka en tid för ett icke-akut läkarbesök. Skälen var personalbrist, väntetider på över en månad eller att uppringaren använt fel telefonnummer, trots att endast nummer som uppges i telefonkatalogen användes i undersökningen.   Vårdcentraler som hänvisade till annat telefonnummet uppgav vanligtvis att läkaren bokar sina patientbesök själv, och att det sker på en begränsad telefontid.  - Om man ringde det hänvisade numret var det ofta upptaget till telefontiden tog slut och sedan blev man urkopplad. Man kan ju inte påstå att det är bra, säger Susanne Gullack Flyrén, byrådirektör på Socialstyrelsens regionala tillsynsenhet i Stockholm.  6 procent gick inte att nå  Vid vart tionde samtal gick det över huvud taget inte att komma fram till vårdcentralen. Det berodde antingen på att det var upptaget eller att ingen hade svarat efter 45 minuter - det definierades som "kom ej fram" i undersökningen. För 6 procent av vårdcentralerna gick det inte att komma fram vare sig på måndagen eller torsdagen.  Drygt 15 procent av landets vårdcentraler använder Tele Q, som innebär att patienten knappar in sitt telefonnummer och blir uppringd. Vid Socialstyrelsens rundringning sträckte sig väntetiden för att bli uppringd ända upp till fem timmar, men i snitt dröjde det två timmar på måndagen och en timme på torsdagen.  Vid de nära 85 procent av vårdcentralerna som inte har Tele Q var det en större andel som aldrig kom fram per telefon, 13 procent. Majoriteten av uppringarna, 63 procent, kom dock fram redan inom 10 minuter.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev